De Guadiana - Reisverslag uit Ayamonte, Spanje van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu De Guadiana - Reisverslag uit Ayamonte, Spanje van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

De Guadiana

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

10 April 2008 | Spanje, Ayamonte

02-04-2008 AYAMONTE

Wederom een tochtje welke we al zeilend en motorend hebben afgelegd. De wind komt dan weer recht van voren en dan weer net bezeild. Al met al hebben we toch nog twee uurtjes lekker kunnen zeilen.
We kiezen ervoor naar Ayamonte te gaan in plaats van Vila Real de Santa Antonio. Ayamonte is Spanje en we hebben horen vertellen dat je touristenbelasting moet betalen in Portugal als je hier een half jaar vertoeft. Nou, aan dat half jaar zitten wij al bijna, dus we besluiten maar even naar het buitenland te gaan (de andere kant van de rivier). Ook nog een haven die handiger is om binnen te varen. De stroming in de haven van Ayamonte is minder dan die van Vila Real. Ik ben blij als we aankomen in de haven. We liggen weer aan de stroom, maar nog belangrijker, we kunnen weer non-stop gebruik maken van het water. Wat inhoudt dat ik de wasmachine weer kan gebruiken. Dat werd wel weer eens tijd want er verzamelt zich toch wel het een en ander zo. Ook kunnen we het ons weer permiteren om ons uitgebreid te douchen onder een constante straal. Heerlijk!!!!!!!
We bezoeken het stadje Ayamonte en “genieten” van de Spaanse tapas. Achteraf denk ik dat we die tapas beter zelf hadden kunnen maken. Emma heeft er in ieder geval lekker van genoten. Die hoefde die avond in ieder geval geen brokjes meer te krijgen. Een voorraadje brokjes voor de beestjes kopen we ook nog in Spanje want in Portugal is dit echt stukken duurder.
In Ayamonte komen we er nadat we er al een dag geweest vertoefd hebben achter dat het hier een uur later is. Daar zullen we inde toekomst vaker rekening mee moeten gaan houden.
De Guadiana wilde we graag opgaan. Daartoe heeft Wiro alle voorzorgsmaatregelen genomen. Er is namelijk een brug waarvan het de vraag was of we er met onze mast onderdoor konden. In Portugal heeft die handige Wiro nog even een laser om de afstand te meten. Hij met ons kleine Zwervertje (en Emma) naar de brug met laag water (bijna springtij) om de hoogte te meten. “23 meter” voldoende voor ons om onderdoor te gaan met laag water. Echter als we naar de weerkaarten kijken zien we dat het weer niet meer zo zonnig zal gaan blijven en moeten we gaan beslissen wat we gaan doen. We besluiten terug te varen naar Portimao zodat we niet tegen een harde zuidwester terug hoeven te varen.
Als we willen vertrekken uit de haven van Ayamonte blijkt het water zo laagt te zijn dat we met de kiel op de grond liggen, waardoor we even moeten wachten tot het tij een beetje is opgekomen. Na een klein half uurtje merken we dat we los zijn en vertrekken we richting de baai van Culatra.