MAYDAY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu MAYDAY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

MAYDAY

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

08 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Gisteren werden we opgeroepen door een Nederlander die een zeilboot van de Azoren naar Noorwegen moest brengen. Dit was een delivery. We zaten toen nog in zwaar weer met toen nog van die monsterhoge golven. Hij moest in de buurt zijn want het breik op de VHF marofoon is ca. 20 mijl. En jawel zijn gps positie gaf aan dat ze 9 mijl achter ons zaten. Zij konden ons op de AIS zien. AIS automatis identification system is opgelegd door de US Government na 9/11. Hiermee kun je koers positie snelheid en info over de boot krijgen en die verschijnt op je scherm en kaartplotter. Wij hebben een zender en ontvanger maar sommige zeilboten hebben alleen een ontvanger. Wij konden hem zowel op de radar, dat is begrijpelijk op die afstand en met die golven, maar ook niet op de AIS zien dus wij dachten dat hij alleen een ontvanger had waardoor zijn eigen positie niet werd verzonden. Dat laatste zou hij wel hebben gehad maar werkte niet, net zoals vele andere zaken, zo bleek uit het gesprek. In eerste instantie wilde hij het weer weten en de verwachtingen. Of de storm nog lang aanhield. Aangezien wij dagelijks de weerkaarten via de korte golf radio downloaden konden wij haarscherp vertellen dat het in de loop van de dag zou minderen. Hij vroeg of we in de buurt konden blijven aangezien ze een container hadden geraakt, waarschijnlijk een schutsch container en geen 20 Ft. alles werkte nog maar hij was bang voor zn roer inrichtng. We zaten toch al behoorlijk wat mijltjes van hen vandaan, ze waren met zn tweeen maar hebben toch zeil geminderd. Dat kon ook niet onbeperkt want we moesten druk in de zeilen blijven houden anders wordt de boot onbestuurbaar. Na een uur bleek dat we toch nog 1 mijl uitgelopen waren. Zij hadden nml een stuk kleinere boot een Nordin 37. We hebben tot 's avonds zeilen gereefd gehad maar toen het minder begon te waaien en we wel nog de zeegang hadden vergelijkbaar met die in de storm moesten we zeilen bijzetten anders dan rAMMEL je alle kanten op en gaat de boot van links naar rechts. We riepen hun op en alles bleek in orde en begrepen het. 's Nachts hebben we nog 2 x contact gehad maar alles was in orde, nou ja alles, geen probleem mbt de aanvaring. Hun diesel probleem hadden ze ook getackled en konden weer stroom draaien. Heden donderdagavond om 19.30- hoorden we via Falmouth coast guard een oproep van een may day. ze hadden de E pirb in werking gesteld en de coast guARD RIEP ALLE SCHEPEN OP OM ZICH TE MELDEN DIE IN DE BUURT WAREN. GEZIEN DE gps POSITIE WAREN DE Andretta, zo heete de boot met nederlanders, zon 33 mijl van ons vandaan. Een vrachtschip had al iets koers verlegd en riep de coast guard op dat het hun richting was en zij erhheen zouden gaan. ETA zou 3 uur later zijn. Ondertussen hadden we ook al weer flink wind en golven, niet zo erg als gisteren maar voldoende 20 kn en voor ons zou het geen optie zijn geweest om terug te gaan aangezien wij dan 8 - 10 uur nodig zouden hebben omdat we tegen de wind en golven in zouden moeten beuken. We hebben wel de nodige info aan het vrachtschip doorgegeven want we kenden de jongens natuurlijk ivm eerder contact. De coast guard krijgt nml aleeen een signaal van distress maar weet verder niets. 3 uur later bijkt dat de 2 aan boord van het vrachtschip zijn gegaan en ze zin hadden in een helicopter vlucht want ze zijn van het vrachtschip opgepikt door de coastguard. De boot hebben ze achtergelaten, abandoned en ik neem aan tot zinken gebracht. Dat laatste weet ik niet zeker.

O ja, nog even over die storm, we hebben ook nog gescholen tijdens onze trip door die storm. Schuilen, ja ja voor de wind, hoe doe je dat dan midden op zee. Nou dat zal ik dan eens haarfijn uitleggen. Doordat die golven zo hoog zijn dat het topje van de mast er misschien net bovenuit steekt dan zit de hele boot dus in een diep dal, dat is dan onze schuilplaats. dan hebben we voor ca 1 minuut even wat minder wind, maar dan krijg je als je uit het dal komt en bovenop helemaal over alles kunt uitkijken, net alsof je in de toren van Ittervoort zit, het natuurlijk dubbel voor je kiezen, dan giert de wind met volle kracht om de boot, maar ik vertel jullie, machtig om te zien.
Tom , die ik aan de telefoon had mocht het in levende lijven horen, ik dacht er komt een monstergolf regelrecht de kuip in rollen en niet alle luiken zaten in de deur, ik schreeuwen naar Ben, maar uiteindelijk rolt de golf aan de gangboorden toch weer netjes onder ons langs. Verwonderlijk ook hoe het bijbootje wat achter de boot hangt niet er afgesleurd wordt. Nee, die gaat mooi iedere keer weer mee omhoog.

Overigens heb ik net mijn record verbroken, heb nml 2,5 uur geslapen. meestal rust ik alleen en komt het van slapen niet, terwijl ik thuis het bed maar hoef te zien.

We hebben nu op het ogenblik heel veel wind shifts, ene moment 15 kn en 3 sec later 25 en dat maakt de boot heel nerveus en moet je goed opletten want we zijn uitgeboomd dat we niet te veel van koers afwijken anders slaat de giek om, zit wel op de rem, maar als er 26 kn op komt van de verkeerde kant dan weet ik het niet of de rem wel houdt. Wij moesten toen straks even het groot zeil reven en dachten dat zo even te doen.

We zitten ondertussen aan het zuidpuntje van Engeland in het kanaal maar de coast guard kan ons nog niet ontvangen. Over 3 uur nog eens proberen. Hebben er een goede snelheid opstaan maar dat krijg je met 20 kn gemiddeld aan wind, maar de wind shifts zijn niet leuk want je moet continue opletten, los van het drukke verkeer hier. Dit is de drukst bevaarde route in de wereld, het Engelse kanaal. Je hebt hier wel op de smalle vaargeulen een verkeersscheidingsstelsel voor de grote vaart. De kleinere boten dienen hierbuiten te blijven. Ik zou liever de vaargeul zelf nemen aangezien de grote schepen goed zichtbaar zijn op radar en ais en daarbuiten de kleinere boten met zwaar weer nagenoeg onzichtbaar zijn op de radar.

Ondertussen weer een paar uur verder met wind tot 40 kn en veel buien. Nog verder gereefd zodat we wat beter in de as blijven lopen maar snelheid is nu ook verder omlaag als gevolg. We krijgen nu om de 6 uur stroom mee en tegen ivm de eb en vloed die door het kanaal wordt geperst. Op sommige plaatsen kan dit oplopen tot 6 a 7 kn. die moet je alleen gebruiken als je zeker bent dat je tij mee hebt.

nog 2 nachten

• 08 Juli 2011 - 10:18

Ed Delsing:

Wiro

Spannend !

Hou je haaks en vergeet onze medeburgers niet

Sterkte

Nog effe

gr
    Ed

• 08 Juli 2011 - 13:17

Louise:

Kan het nog heftiger? Hoop toch echt dat jullie wat rustiger de haven binnen lopen, veel sterkte en succes het laatste stuk, tot gauw

• 08 Juli 2011 - 14:21

Jacqueline En John:

Hallo Ben en Wiro,

Wat een spannende verhalen op zee met die hoge golven en wind en wat jullie nog allemaal hebben meegemaakt!!
    Jullie zullen wel naar je eigen bed verlangen. Verder een behouden thuiskomst en tot spoedig ziens.
    De wijn staat koel om de tonijn te proeven.

Jacqueline en John