Afscheid nemen in de Allerheiligenbaai - Reisverslag uit Marau, Brazilië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Afscheid nemen in de Allerheiligenbaai - Reisverslag uit Marau, Brazilië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen in de Allerheiligenbaai

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

13 April 2009 | Brazilië, Marau

Met lood in mijn schoenen en een hart wat ik overal voel bonzen in mijn lichaam stap ik uit het vliegtuig in Salvador. (ben even naar huis geweest terwijl Wiro alvast op verkenning is geweest in Baía de Todos os Santos, De Allerheiligenbaai). Hoe zou het toch met Micky zijn vraag ik me steeds af.
Het gaat niet goed met mijn kat waar ik 10 jaar lang lief en leed mee deel en die overal met ons meegaat waar wij heengaan. We dachten dat hij niet kon poepen, maar het blijkt dat het arme beestje niet heeft kunnen plassen. Het gedrag (klaaglijk miauwen, in en uit de kattenbak gaan, agressie) wat hij tijdens de oversteek liet zien en waar ik over schreef heeft zich tijdens mijn afwezigheid herhaald. Daarbij was hij ook nog op vreemde plaatsen aan het urineren geweest. Achteraf allemaal tekenen dat er iets met zijn blaas aan de hand was, hij kon niet urineren door blaasgruis. Wij hebben het echter allemaal niet begrepen waardoor hij nu aan een infuus ligt in een dierenkliniek in Salvador om zijn lichaam te zuiveren. (door het niet kunnen urineren zijn de nieren buiten werking gesteld)
Na een lange tijd in de rij te hebben gestaan in een wel heel benauwde hal bij de paspoortcontrole op het vliegveld mag ik door. Ik pak mijn koffers en dozen van de bagageband (wat er overigens heel wat zijn) en loop richting douane. Ik twijfel nog of ik iets van de asperges zal zeggen die ik in mijn handbagage in natte doeken heb meegesleept. Ik had namelijk in het vliegtuig een lijstje gekregen met wat wel en niet ingevoerd mocht worden (groenten, fruit en andere etenswaren inclusief het speciaal voer voor Micky wat ik heb meegenomen zijn uit den boze). Ik besloot dan maar de asperges aan te geven. Helaas, de gehele vijf kilo asperges worden in beslag genomen (zullen ze zelf wel op gaan eten denk ik, en als ik wegloop roep ik ze nog na: “bom apetite!”). Gelukkig hebben ze niet verder in mijn koffers gekeken... (Ik mocht nog van geluk spreken dat ik mijn bagage überhaupt in ontvangst had mogen nemen want er waren 50 passagiers die minder geluk hadden. Hun bagage was per ongeluk in Frankfurt achtergebleven….oeps, foutje van Condor).
Daar stond Wiro in de aankomsthal en hij vertelde dat het met Micky goed ging. Wat een opluchting. Op weg naar de boot gaan we nog bij hem langs in de kliniek. Hij zit in een kooitje met een infuus in zijn voorpootje. Ik merk meteen dat hij blij is me te zien. Hij geeft me kopjes, is aan het spinnen en aan het miauwen van genot. Hij is wat vermagerd maar verder oogt hij goed. Zoals het er dan uitziet mag hij vrijdag weer mee naar de boot.
Carlos (een Braziliaan die Wiro tijdens mijn afwezigheid heeft leren kennen) komt ons halen bij de dierenkliniek en zet ons bij de boot af met mijn hele bagage. We liggen op dat moment in Aratú, een haven iets buiten Salvador. Bij mijn bagage zit ook een zonnepaneel waar ik Bram en Vivian van de Duende heel blij mee maak. Zij waren een zonnepaneel verloren onderweg van Gambia naar Brazilië.
De volgende dag gaan we naar het dorpje Aratú. Wiro heeft al wat mensen leren kennen, waaronder een tweetal meiden die voor de plaatselijke zwerfhonden zorgen. Ze zijn allemaal heel geïnteresseerd in Micky. Iedereen vraagt hoe het met hem gaat en leeft met ons mee, erg vertederend moet ik zeggen. Onze honden vallen ook goed in de smaak bij hen, vooral Maya krijgt veel bekijks en aandacht. Jack Russels kennen ze in Brazilië nog niet.
De honden hebben het zo te zien goed naar hun zin hier, ze hebben lekker de vrijheid. Niet alleen onze honden hebben hier de vrijheid, ook paarden en ezels lopen hier los over straat en staan in het gras en de vuilnis te grazen. Soms zien we een man langskomen met een vogelkooi in zijn hand. De vogels leren op deze manier van elkaar het zingen. Wel even maf om te zien, maar het went snel.
Dan is het snel vrijdag, de dag waarop we Micky kunnen gaan halen. We bellen de taxi op die Wiro en nu ook mij steeds brengt en haalt. Aangekomen bij de kliniek loop ik door naar de verzorgingsverblijven. Tot mijn grote verbazing zie ik dat Micky een kap om zijn kopje heeft gekregen. Al snel merk ik dat er geen contact met hem te krijgen is. Van de verzorgster krijgen we te horen dat hij een epileptische aanval heeft gehad. We krijgen een hele uitleg wat er precies aan de hand is. Ik kan er nog geen 10% van volgen, erg frustrerend. Wat ik wel begrijp is dat hij zware medicijnen krijgt toegediend en dat het is afwachten hoe hij hierop gaat reageren. Met een wel heel erg naar gevoel keren we weer terug naar de boot, met een leeg “Micky-mandje”…. Pijnlijk.
Diezelfde dag stuur ik nog een mailtje naar de dierenartsenpraktijk in Ell om te vragen wat we hier het beste mee kunnen doen. Het was zo zielig hoe hij daar zat, dat wilde ik hem toch niet langer aandoen. De volgende dag belt de dierenarts uit Ell mij op en zegt dat als het in de hersentjes geslagen is de kans op genezing minimaal is en het misschien het beste is hem te laten inslapen. Moeilijk, maar in deze situatie wel het beste.
We bellen dus maar de dierenarts in Brazilië op zaterdagochtend die wél een beetje Engels praat om tegen haar te zeggen dat we hem willen laten inslapen. Ze zegt dat dit ook het beste is omdat hij die dag niet meer zou gaan redden. We bellen wederom de taxichauffeur op die binnen het half uur bij ons is en rijden naar de kliniek. Daar aangekomen blijkt Micky net een uur eerder uit zichzelf overleden te zijn. Hij had weer een epileptische aanval gekregen wat hem fataal is geworden.
Dat is me ook wat zeg, sta je daar in Brazilië met je dode kat. Mijn gevoel zei dat ik hem niet daar achter wilde laten. Gelukkig kwamen we er snel achter dat dieren in Brazilië ook gecremeerd kunnen worden. Woensdag zou de as terug zijn bij de dierenarts.
De dagen daarop volgend beleef ik in een waas. We gaan verder maar het is voor mij nog even moeilijk om te genieten van de prachtige omgeving waarin we vertoeven. De boot is van binnen zo stil zonder Micky. Geen kat die heerlijk op de bank ligt te spinnen en flinke plukken haar achterlaat. Geen kat die ’s ochtends staat te bedelen om voer. Geen kat die ’s nachts in één keer bovenop je springt als je lekker ligt te slapen. Geen spinnende kat meer op schoot en ga zo nog maar even door. Kortom: verder gaan zonder Micky. Ik hoop, dat dat snel een beetje gaat wennen.
Maar gelukkig zijn er ook nog positieve dingen. Wiro die me nu ik me zo verdrietig voel extra vertroeteld, twee lieve, ondeugende honden die veel aandacht vragen, en natuurlijk de prachtige omgeving van Baía de Todos Os Santos.
Die zaterdag vertrekken we naar het eiland Ilha de Itaparica tegenover Salvador. Onderweg vergezellen ons tientallen vlinders, dit geeft mij een berustend gevoel, Micky zal goed aangekomen zijn daar waar hij heen is gegaan.
Over Ilha de Itaparica is het leuk om te weten dat de hoofdstad Itaparica in de 17e eeuw door de Hollanders gesticht is. De kerk is daarvan de oudste getuigenis.
Het is er prachtig ankeren en zwemmen. Er is een grote zandbank waar de honden zich heerlijk kunnen uitleven. Tot mijn grote verbazing zie ik dat Emma niet meer uit het water te krijgen is. Het lijkt wel een bever zoals ze zich door het water beweegt. Ook Maya heeft de zwemslag al goed te pakken. En natuurlijk zwemmen wij er ook lustig op los. We wanen ons hier in het ware paradijs, en al snel begin ik me ook alweer een beetje beter te voelen.
Vanuit Itaparica varen we twee dagen later richting de Rio Paraguaca. Op de rivier openbaart zich het echte Braziliaanse (rivier)leven. Kinderen die aan de oevers van de rivier in het water aan het spelen zijn, vissertjes komen langs in lange kano-achtige boten, ze gooien grote netten uit en halen kilo’s vis naar boven. Verder varen er op de rivier de zogenoemde Saveiro’s. Dit zijn hele oude houten boten zonder motor die zich door middel van een zeil en de stroming voortbewegen. Ze vervoeren allerlei zwaar materieel zoals hout, stenen, dakpannen, zand. Zoiets als bij ons de binnenscheepvaart.
Langs de rivier zien we vele kerkjes en kapelletjes tussen het uitgestrekte tropische regenwoud opdoemen, dit is duidelijk ook een deel van de Allerheiligenbaai.
Bij een dorp gooien we ons anker uit en gaan aan wal. Er staan een paar paarden loom te grazen voor een oude kerk. Achter de kerk bevindt zich de hoofdstraat van het dorp. Deze hoofdstraat is beklinkerd met kinderkopjes, de rest van de straten zijn zand, of als het flink geregend heeft wat hier nog wel eens gebeurd, van modder.
Op het dorpsplein is het in een gebouwtje een drukte van jewelste, de dokter heeft er vandaag spreekuur. Verder lijkt het dorpje wel uitgestorven. Her en der zien we wat mensen voor de felgekleurde huisjes zitten, waarschijnlijk zijn de overige mensen binnen omdat het zo ontzettend warm is. In Nederland zal nu de temperatuur zo zijn dat men lekker “in de zon uit de wind” gaat zitten. Bij ons is het omgedraaide het geval, wij prefereren hier “uit de zon in de wind!”
De warmte doet ons dan ook snel besluiten de rivier, waar we liever niet in zwemmen, weer te verlaten en door te gaan naar een andere eilandengroep (Ilha de Tinhare) 30 mijl ten zuiden van Salvador.
Maar eerst gaan we terug naar Salvador, want op woensdag zouden we de as van Micky kunnen gaan ophalen. Pas als ik die heb kan ik verder gaan, dan heb ik toch het gevoel dat we hem met ons meenemen.
We zijn dan ook blij dat we de as op woensdag daadwerkelijk hebben, en het valt me ook nog eens 1000% mee hoe het afgeleverd wordt. In een prachtig blauw doosje met de naam van Micky erop en zijn sterfdatum. Als klap op de vuurpijl is er ook nog een overlijdensakte toegevoegd. In Brazilië kan het allemaal!! (daar moet ik wel bijzeggen dat in Brazilië alles kan als je financiële middelen hebt, helaas is dat bij het overgrote merendeel van de Braziliaanse bevolking niet het geval, alhoewel ze zonder deze middelen erg gelukkig zijn met wat ze wél allemaal hebben!!!).
De dag erna zetten we koers richting Morro de Sao Paulo op het eiland Ilha de Tinhare. Er is weinig wind en het is behoorlijk warm als we vertrekken maar dat mag de pret niet drukken. We zijn er al snel achtergekomen dat we dit geen zeilers oord mogen noemen, het is meer een cruising oord waar veelvuldig de motor gebruikt moet worden.
Na zes uurtjes gevaren te hebben bereiken we de monding van de rivier bij Morro de Sao Paulo. We gooien ons anker uit voor een waar Bountystrand en begeven ons richting het strand waar de Braziliaanse muziek ons tegemoet komt geschald. We eten heerlijke garnalen op Braziliaanse wijze en drinken er uiteraard een paar caiparinha’s bij. Tegen de avond verleggen we De Zwerver op aanraden van een Franse zeiler die hier ondertussen al een optrekje heeft gekocht. Als we een goede nachtrust willen hebben zouden we beter achter een ander eiland kunnen ankeren . Het eiland waar we bij uitkomen stijgt in het kwadraat wat betreft “Bountyeiland-gehalte” in vergelijking met het eiland waar we net vandaan komen.
En als dan de avond valt kunnen we zingen: “zie de maan schijnt door de palmbomen”, we genieten hier niet van een zonsondergang (gaat toch te snel) maar van een maanopkomst. Dezelfde nacht begint het ongelofelijk te regenen. Klopt het dan toch dat het regenseizoen begonnen is? De hemel lijkt wel in lichterlaaie te staan van de bliksem.
De volgende morgen varen we terug naar ons stekkie van de vorige dag. We lopen van daaruit via het strand naar Morro de Sao Paulo. Daar aangekomen blijkt het een echt toeristisch oord te zijn. Iets wat we eigenlijk niet meer zo gewend zijn de afgelopen tijd. Het is wel heel mooi, maar zo ontzettend druk. We besluiten al snel om via het regenwoud wat zich boven de baai bevindt terug te lopen naar De Zwerver.
’s Middags gaan we naar het andere dorpje wat binnen ons bereik ligt per dinghy en daar eet ik mijn eerste Moqueca (Wiro heeft hier al kennis mee gemaakt). Moqueca is een combinatie van rijst, bonen, cassavewortel met daarbij een keuze van vis, vlees of schaaldieren in de heerlijkste kruiden. Normaal ben ik niet zo’n “boneneter” maar dit was echt heerlijk (mam, lees je het!!). Dit gerecht is oorspronkelijk een restjesmaaltijd voor slaven, maar voor ons is het een echte culinaire belevenis.
We besluiten morgen niet de rivier op te gaan, maar door te varen naar Camamu. Nog eens 40 mijl zuidelijker. De rivier gaan we op de terugweg richting Salvador doen.
(Om het verhaal af te sluiten wil ik dit nog even kwijt. Ik hoop dat bovenstaand verhaal van Micky voor andere mensen die dit lezen met katten iets op kan leveren op het moment dat ook jullie kat deze symptomen laat zien. Het is gewoon heel erg om een diertje waar je veel van houdt op zo’n afschuwelijke manier te moeten verliezen. Dáárbij zal Micky dan niet voor niets gestorven zijn aan deze vreselijke ziekte als hiermee andere katten gered kunnen worden!!)


  • 13 April 2009 - 19:24

    Carla:

    Hoi Esther,

    Wat een triest verhaal, ik heb zelf geen huisdieren maar kan me goed voorstellen dat je zo’n diertje ontzettend mist en dat het heel erg is als je daar zo machteloos bij staat.

    Wel apart om dit mee te moeten maken in de Allerheiligenbaai, dat maakt ook niet iedereen mee!!

    Monica heeft ook een kat, die is veel bij ons. Laatst was die ook zo ziek en dan weet je je geen raad. Zo’n beestje kan je niets vertellen, je moet maar raden. Bedankt voor je tip aan het einde, dat zal ik morgen zeker aan Monica vertellen.

    Geniet verder van jullie mooie reis en blijf mooie verhalen schrijven zodat we een beetje mee kunnen genieten.

    Groetjes en tottot,
    Carla

  • 14 April 2009 - 07:25

    Mieke & Herman:

    Hallo Ester & Wiro,

    We vinden het sterven van Micky heel triest, gelukkig hebben jullie nog een mooi afscheid gehad, inderdaad Ester de vlinders zijn je komen vertellen dat Micky nu op een goed plekje is en met jullie meereist in jullie hart;
    Wij hebben de afgelopen 5 jaar zes huisdieren zien sterven, de meeste van ouderdom enkele onverwacht nu hebben we alleen ons Mazzelke nog en die wordt volgend maand ook 12 jaar.
    Hoe gaan jullie het doen wanneer jullie richting Australië en Nieuw - Zeeland varen, wij denken erover om daarmee te wachten tot we zonder huisdieren zijn, dus hopelijk nog vele jaren, maar indien jullie een manier weten om ze er wel mee naartoe te nemen graag wat info erover, want dan nemen we zeker binnen de korste keren nog een huisdiertje erbij.
    Verder wensen wij jullie een hele goede en mooie verdere reis toe, ons vertrek is nog eventjes in 2011 maar waarschijnlijk varen wij dan van West naar Oost en komen we jullie wel ergens tegen.
    Zeemans groeten van Herman & Mieke

  • 14 April 2009 - 08:22

    Ed Delsing:

    Esther,
    sterkte met het overlijden van je kat.ik heb zelf ook al vanaf mijn 18e huisdieren en ik weet hoe je eraan hecht en dus hoe enorm vervelend het is als ze komen te overlijden!
    Sterkte ermee.
    Gelukkig is de reis verder zeer boeiend en vol prachtige afwisselingen van mens en natuur.
    In Braziluië begint het regenseizoen en hier ontluikt gelukkig de lente .Schitterend weer gekend in het afgelopen Paasweekend ( warmste van de laatste 25 jaar )
    wat doet hopen op een goede zomer.

    leuk weer iets gehoord te hebben en nogmaals sterkte de komede tijd met het verwerken van het verlies van Micky.

    gr
    ed delsing

  • 14 April 2009 - 09:26

    Nancy:

    Sterkte! x

  • 14 April 2009 - 16:46

    Mignon:

    ik had al van reggie begrepen dat het niet goed was met micky.

    ik weet wat het is als je verdriet hebt om je dieren.Ze zijn zo afhankelijk van je!

    ondanks je verdriet hoop ik dat je kunt genieten van de rest.

    gr.Mignon

  • 14 April 2009 - 19:56

    Hans:

    Goh Esther wat een verdrietige ervaring met Micky. Geen leuke voortgang van jullie reis op die manier, maar misschien al wel een beetje verwerkt. Ik hoop tenminste dat jullie nog veel mooie ervaringen gaan opdoen daar.
    Geniet van het land en de mensen en het eten en drinken (jammer van de asperges!)
    Liefs en groeten, Hans

  • 15 April 2009 - 10:15

    Thei/monique:

    esther, je weet dat onze poes heel veel op micky lijkt.daarom gaan we vanaf nu haar als aandenken micky noemen.
    dus truus is vanaf nu
    micky !!! groet t/m

  • 15 April 2009 - 17:40

    Sylvia:

    Hoi Wiro en Esther,
    Leuk om weer iets van jullie te horen. Het is een tijdje stil geweest, maar van Palmyra hoorde ik dat alles goed was. Wat naar van Micky Misschien is er ook nog wel een where there is no animal docter. Hier is verder alles goed. Inderdaad heerlijk weer en we genieten volop. Morgen is het waarschijnlijk weer voorbij. Blijf genieten en ik kijk uit naar jullie volgende bericht.

    Groeten,
    Sylvia Peter en kids.

  • 16 April 2009 - 11:28

    Steffi En Frederik:

    Hoi, fijn dat jullie zo genieten van verre landen.
    We zullen Mickey in herinnering houden.

    Groeten uit Portugal,
    Steffi en Frederik.

  • 17 April 2009 - 13:54

    Tellita, USA:

    I am so sorry to hear about Micky, so far from home; and you know, Brasil is a country of contrast:
    Rich and poor,
    Happines and violence,
    Serenity and cranziness,
    Technology and old fashion,
    All in one, but the people are the best,simple, just a beer "samba ou pagode" and some friends
    ...
    Be safe, see you both in july.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther en Wiro

Een zeilreis om de wereld voor onbepaalde tijd. Onderweg willen we daar waar nodig ontwikkelingswerk gaan doen.

Actief sinds 31 Maart 2008
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 331192

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Een zeilreis rond de wereld

Landen bezocht: