Tavira - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Tavira - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Tavira

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

10 April 2008 | Portugal, Tavira

01-04-2008 TAVIRA

We besluiten toch nog maar niet droog te vallen in de lagune bij Culatra. Het getijdeverschil vinden we momenteel toch iets te weinig en wachten liever op springtij.
We halen ons anker op in Olhao, waarmee we meteen het hele haventje bijna mee leeg dreggen. We halen van alles mee naar boven. Van touwen tot ijzeren rekjes.
De reis naar Tavira was niet echt spectaculair. Veel moeten motoren daar de wind recht van voren kwam. Wel met een lekker zonnetje!!!
Tavira is niet heel erg ver en schijnt heel aangenaam ankeren te zijn.
Bij het binnenvaren van de baai zien we inderdaad dat het er prachtig is. Nadat we ons anker hebben laten vallen komt het schip wat bij de monding van de lagune aan het dreggen langs en gebaard dat waar wij liggen het droog valt. Zonder de ondergrond eerst gezien te hebben willen wij niet droogvallen dus besluiten we maar elders te gaan liggen.
We verkassen naar de andere kant waar we in een keer vast liggen als we het anker laten vallen. Ik gooi de boot nog altijd even flink in zijn achteruit om er echt helemaal zeker van te zijn.
Nadat we liggen gaan we meteen naar de wal want Emma zal ondertussen ook wel haar behoeften moeten doen. We gaan het eilandje verkennen en zien dat dit een natuurgebied is. Als we hier doorheen lopen komen we vervolgens langs allemaal barretjes en restaurantjes, als we deze gepasseerd zijn arriveren we op het strand. Het is flink warm en er zijn al aardig wat mensen die in `strandtenue` richting zee zijn gegaan.
Als Emma in ons kleine Zwervertje moet om richting grote Zwerver te gaan laat ze ons zien dat ze niet een gewone hond is, maar een zeehond!! Het werd in een keer een beetje heel erg diep waardoor haar pootjes niet meer op de grond kwamen. En warempel, ze was aan het zwemmen. Niet dat we eraan getwijfeld hadden dat ze het niet zou kunnen......ieder dier met vier pootjes kan immers zwemmen. Toch is het duidelijk dat het nog niet haar favoriete bezigheid is.
Ondanks de prachtige ankerbaai blijven we toch maar een nachtje in Tavira, de grensrivier tussen Portugal en Spanje (De Guadiana) lonkt naar ons en we kunnen niet wachten erheen te gaan. Wel hebben we ´s ochtends nog het stadje Tavira met ons kleine `Zwervertje` bezocht. We hebben genoten van de schitterende gebouwen in het stadje en van de heerlijke koffie, alhoewel, die koffie was niet te zuipen.....
Oh ja, in Culatra hebben we nog iemand gesproken die ons de tip gegeven heeft de rivier op te gaan en te zien hoe het onderwaterschip er daarna uitziet. De rivier is namelijk zoet (brak) water wat ook al wonderen kan doen voor het onderwaterschip. Dat is ook nog een optie...

FOTO'S WORDEN NOG GEPLAATST!!!!