Onrustige nacht - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Onrustige nacht - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Onrustige nacht

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

04 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Eindelijk is de wind in vol ornaat terug en de verwachting voor komende dagen is goed. Alles westen wind van 20 - 35 kn dus dat betekent voor ons wind in de rug en ook de golven van achter. Dit laatste heeft dan weer als voordeel dat we de deining mee hebben en dus zeker een knoop gemiddeld sneller zijn. Dat zie je dan ook aan het dag gemiddelde wat sterk omhoog loopt. Hadden we gisteren nog minder dan 150 mijl, nu zitten we al op 180 en denk dat we morgen tegen de 200 zitten. Met 20 kn wind doen we al snel 8 kn. Dus het KANAAL komt in zicht. Zoals de computervoorspelling aangeeft zullen we zaterdag of zondag in Oostende aankomen na meer dan drie weken op zee. Af en toe worden we door een extra hoge golf opgetild en dan kijk je omlaag in een gat en even later zie je een muur van water voor je wegrollen, een fantastisch gezicht.
Vandaag was een dag van rust, is toch ook zondag, maar dat gold niet voor de hengels. 's Morgens haalden we een knoepert, ja jullie raden het, een tonijn uit het water. Er bleef uiteindelijk 3 kg filet over. 750 gr is dus al weg, Ben kon geen tonijn meer zien *grapje* en de rest zit in de diepvries. Ja Ralph er komt een stuk jouw kant op.
Ben heeeft flink aan de hengel moeten draaien en zag tijdens het binnenhalen al dat we tonijn eraan hadden. Tonijn duikt nml de diepte in en mahi mahi blijft aan de oppervlakte vechten.

Aan onze constructie is nog niks blijven hangen, morgen nog eens proberen. We zijn ondertussen een nieuwe tijdzone ingegaan en hebben de klok wederom een uur vooruitgezet. Is nu nog maaar 2 uur verschil.
Hoop dat het een redelijke nacht wordt en de wind stabiel uit een hoek blijft komen want we zijn uitgeboomd en kunnen niet veel variatie in windrichting gebruiken want dan moet je continue bijsturen.

De nacht zit er weer op, alhoewel, is pas 4.00 h in de morgen, maar doordat we de golven vaN ACHTER HEBBEN EN EEN FLINKE ZEEGANG ROLLEN WE SOMS HEFTIG, VOORDEEL IS DAT WE super snel gaan, zitten aan gemiddelde van meer dan 8 kn nu, maar resultaat is wel dat ik geen oog heb dichtgedaan. Op een gegeven moment schoof ik gewoon naar voren en toen weer terug, toen moesten we een flinke golf zijn afgerold en daarna haalt die golf je in en gaat de neus omhoog , en flink steil ook nog. Doordat dit front vanuit ijsland komt, daar hadden ze windkracht 10 gemeld met pieken van 13 kan de zee over de grote afstanden zich opbouwen, ik zie hier net een muur van water voor de boot, is denk ik metertje of 6 tot 8 hoog, die is dus onder de boot door gerold. Komt gewoon een meter of drie boven de preekstoel uit. Fantastisch gezicht is dat. Heb ik gelukkig niet veel van gemerkt dus moet een lange golf zijn geweest. Golven hebben altijd een cyclus van 7 en 21 stuks. Na 7 heb je een grote golf en na 21 een supergolf ertussen. Als we hier tegenin moesten zouden we gewoon 2 - 3 knopen langzamer gaan. Dus niet 8 of 9 maar 4 of 5 en langzamer bedoel in relatie tot de normale snelheid van de boot die rond de 7 kn ligt. Totaal scheelt het dus 4 kn per uur is gewoon 100 mijl per dag, golven mee of tegen.

Proberen straks maar wat te slapen. wel is het koud, Ben noemt het iets frisser maar ik heb dekbed toch al nodig. Straks als generator loopt de verwarming eens aan zetten. Accu's zitten nu op 24.4 v en opstarten of voorgloeien heeft veel energie nodig, dus net sprong de aardlek eruit. Denk dat het aan het voltage ligt anders moet ik even verder kijken. Hij heeft in Charleston gelopen dus moet werken.
Zo meteen de weerkaarten binnenhalen, waren er net nog niet toen ik verbinding maakte. Wat een uitkomst die radio, alles gaat nog net als 100 jaar geleden via de korte golf over de aardbodem en zo komen de berichten binnen. Je zoekt een steunzender die op dat moment een goed bereik heeft en die kies je dan in de zender. alles heeft met propagation te maken. gebruiken nu lunenburg maar toen we in SC zaten een zender in SC zelf. Dadelijk zal Belgie wel weer een goede transmitter zijn. Heb ook regelmatig via de radio contact met Europa of Amerika, net nog een Engelsman en Amerikaan. Is een leuke afwisseling om de nachten door te krijgen. wederom nagenoeg geen vrachtverkeer, gisteren 2 schepen die op 20 mijl langs voeren wonderbaarlijk hoe groot die zee is. Hebben dadelijk 4000 mijl achter de kiezen in meer dan 21 dagen. Nu varen we op een stuk daar is het 4000 meter diep, zitten dan bergen bij waar het ineens maar 1000 meter is. Dat is dan een berg van 3 km hoog. en dat onder water!!
De meeuwen, nu half 5 vliegen al rond en ook vaak achter het aas aan. Laatst hadden we er een aan. Die wist niet wat hem overkwam, gelukkg was ie snel weer los.
Dadelijk weer de hengel uit zodat we de diepvries gevuld krijgen!
Groetjes Ben en Wiro

• 04 Juli 2011 - 13:56

Marjan:

Ahoy mannen, heb net in de auto Firmin jullie laatste verslag voorgelezen. wij zijn onderweg naar de boot want die moet helemaal!!!!! Leeg want morgen wordt hij gewogen (zeg maar schoon aan de haak) en gemeten want er zitten nogal wat fouten in de irc meet brief met een andere Sweden en dat scheelt veel in het handicap getal, je ziet alles wordt uit de kast gehaald om zo hoog mogelijk te eindigen.

• 05 Juli 2011 - 07:49

Ed Delsing:

Mooi verhaal Wiro.

prachtig zo'n tocht met goede snelheden en schiterrende indrukwekkende golven.

Gaat goed

gr