Onstuimig weer - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Onstuimig weer - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Onstuimig weer

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

06 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vandaag dachten we een rustige dag te hebben met weinig omhanden, lekker boekje lezen wat vissen en uitrusten want de nacht was erg omstuimig.

Niks van dat alles, alhoewel de wind niet echt fors was tussen de 15 en 25 kn met een uitschieter naar 35 bij een bui bouwt de zee gestaag op, was even iets minder maar er zitten gigantische golven tussen. Net kwam er zo'n super golf die via de gangboorden achter naar binnen kwam en zo verder naar voren spoelde. Wat een geweld. Als we voor naar het dek gaan dan doen we ons zwemvest en harnas om. Dit zwemvest blaatst zich automatisch op als je in ht water valt. Er zit een fluitje en een lampje in maar met dit weer wil je niet in het water terechtkomen. Ten eerste koud en in die golven vind je niet snel iemand terug.

We zijn de 3000 mijl gepasseerd en tegen de tijd dat we in Oostende zijn staat er tegen de 4000 mijl op de gps. Schatting begint steeds meer zaterdagmiddag of zondagmorgen vroeg te worden dat we gaan binnenlopen. De weersvoorspellingen zijn goed, ik bedoel de windrichting want over 60 uur zie ik ter hoogte van het kanaal 35 kn wind van een depressie wat van ijsland afkomt voorbij gaan. zal een beetje ophet randje zijn of we dat wel of niet in volle hevigheid meekrijgen want nog 550 mijl dan zijn we aan het begin van het kanaal maar de depressie komt vanuit het westen dus krijg je hier al eerder mee te maken. In ieder geval iets om rekening mee te houden, zeker 's nachts. Denk dat we moeten proberen wat meer zuidelijk te gaan zitten. een ander negatief effect is dat 180 mijl voor de ingang van het kanaal de zee van 4 km naar 150 meter gaat. Jullie weten allemaal wat er in Thailand is gebeurd tijdens de tsunami. Datzelfde effect krijg je hier ook. de zee heeft duizenden mijlen plaats gehad en wordt dan onder water ineens geremd en moet dus omhoog. In combinatie met windkracht 8 kan dat voor behoorlijke zeeen zorgen. Dus opppassen geblazen en op tijd reven.

Wij hebben nu zowel het groot zeil als de genua gereefd en gaan zo in ieder geval de nacht in om toch hopelijk een rustige nacht te hebben.

Ondertussen is het midddernacht en is de wind aardig gaan liggen en ook de golven zijn een stuk aangenamer. De zee laat niet meer haar allerbooste gezicht zien. Af en toe een uitschieter maar geen probleem. Een Nld schip wat voorbij voer opgeroepen en die meldde ook dat de wind verder zou gaan afnemen. De wind draait wel een beetje uit het wnw en wzw en dat is vervelend als je de wind precies van achter hebt staan. Te ver doordraaien kan een klapgijp veroorzaken. We hebben wel een rem erop staan maar vanmiddag met vol zeil en ineens 35 kn wind hield de rem het niet en ging de giek om naar de andere kant omdat de boot door een monsterwave werd omgezet naar een voor ons verkeerde richting. Gelukkig hadden we de zonnekap, of nu regenkap er niet op staan want we hadden net een zonnetje en met de koude wind was dat weel lekker om in de kuip te hebben anders was de hele boel kapot gescheurd.
Radaralarm gaat net af om te waarschuwen voor een regenbui waar denk wel een puist wind in zit. Dus even oppassen voor windshifts.
s Nachts als het hard gaat lijkt het hele onderwaterschip verlicht te zijn. Dit komt door de algen in het water die fluoriserend licht geven en zodoende licht produceren. De brekers van de golven die je vanaf windkracht 5 ziet op het water geven ook datzelfde schijnsel en zodoende zie je toch heel veel schuimkoppen op het water ondanks dat het aardedonker is.

Een dag later:
Vandaag hebben de golven zich verder opgebouwd. We komen dichter bij het laag wat van IJsland naar beneden komt en ondervinden hier al de effecten van. Vanmiddag ineens een rukwind van 35 + knopen en van de genua die uitgeboomd was breekt de lijn van de neerhouder. Met als gevolg dat de genua naar voren slaat en afbreekt aan de mast. Dus niet de genua zelf maar de constructie waar hij vastzit op de mast. Helemaal afgebroken. Gezien de verwachtingen willen we niet de andere boom erop zetten omdat de wind alleen maar gaat toenemen. het kotterstag uitboomen brengt niet het gewenste resultaat en we besluiten voor de nacht om het grootzeil binnen te halen en uitsluitend op de genua verder de nacht in te zeilen. Deze heb je snel gereefd als het nodig zou zijn. Als je van een grote golf afglijd dan maak je soms wel 11 kn en als je dan in het dal zit denk je dat je stil staat. verder hebben we de kachel schoon gemaakt, de verbrandingskamer, maar de luchtpomp blaast niet. Morgen even kijken of dit aan de aansturing of aan de pomp zelf ligt. Normaal hadden we altijd een klein kacheltje aan boord voor als het kil was maar gezien de tropen hebben we die niet meer mee genomen, Esther kun jij in ieder geval eentje meenemen als je naar Oostende komt?om net even het kille van 's nachts uit de boot te halen.. verder gaat alles z'n gangetje en ik begin steeds meer te vermoeden dat we zaterdagnacht aankomen, mede ook dat we ook nog 2 uur tijdverschil hebben wat we ook nog moeten compenseren.

Slapen is er voor mij niet echt veel bij, af en toe even indutten maar echt om te zeggen dat ik nu 2 uur achter elkaar weg ben geweest is er niet bij.

• 06 Juli 2011 - 06:27

Esther En Wiro Bakker En Laplooi:

Ben blij als jullie straks veilig voet aan wal zetten!! Succes nog die laatste loodjes!!

• 06 Juli 2011 - 07:31

Ed Delsing:

Wiro

Even nog volhouden

je weet : een echte zeiler reeft nooit

gr
    ed

• 06 Juli 2011 - 08:12

Erik Tegelbeckers:

Volhouden, mooi story again!
    Heb helaas een feestje dit komende weekend, anders was ik zeker naar Oostende gekomen .... good luck en spreek je volgende week.

gr Erik

• 06 Juli 2011 - 08:21

Paul:

jullie kunnne het!
    It giet on!
    Ont moan!

• 07 Juli 2011 - 05:38

Louise:

Heftig, hoop dat het laatste stukje rustiger en gunstiger gaat verlopen. Nog even, kunnen jullie eindelijk voet aan land zetten.