Storm in de haven van Oostende - Reisverslag uit Oostende, België van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Storm in de haven van Oostende - Reisverslag uit Oostende, België van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Storm in de haven van Oostende

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

25 Juni 2007 | België, Oostende

Vandaag (maandag 25 juni) varen we vanuit Hellevoetsluis (9.15 uur) richting Oostende. Wiro heeft nog iets besteld voor de Radar wat er daar op gezet gaat worden. Verder hebben we nog van alles aan olie en schoonmaakmiddel voor de boten van onze vrienden aldaar. En, je zult het niet geloven..........moeten we nog een keer terug naar het zuiden. Nu heeft de moeder van Wiro haar heup gebroken. Ze is geopereerd en ligt in het ziekenhuis in Maastricht. Bij haar willen we ook nog even langsgaan. We hopen dat ze hiervan weer snel zal genezen en dat het goed met haar gaat!!!!!
Helaas is Oostende die dag niet “bezeild”, waardoor we tegen de wind (6 tot 7 bft) in moeten hakken. Als we bovenstaande zaken niet te doen hadden zouden we dit ook nooit gaan doen, maarja. Micky wordt van het “gehak”een beetje “katterig”, wij gelukkig niet. We moeten hem maar met rust laten.
De weersvoorspellingen voor deze dag waren dat er windvlagen langs zouden kunnen komen van 70 km/h. Verder is er storm voorspeld voor morgen.
Onderweg hebben we drie maal een onweersbui met regen, bliksem en flinke wind over ons heen gekregen. Gelukkig hadden we het grootzeil al gereefd. Maar tijdens de tweede onweersbui toch niet voldoende want we sloegen behoorlijk plat. We hebben windsnelheden gemeten van 40-45 kts (negen beaufort)!
Op het moment dat we voor de havenmonding van Zeebrugge arriveren zien we weer een onweersbui met hoge snelheid onze kant op komen, we hebben het grootzeil ondertussen behoorlijk gereefd gelukkig. Op het moment dat we de traffic lane moeten passeren komt deze onweersbui met bij behorende windstoten over gewaaid. Voor ons varen verschillende “roeibootjes” (van diezelfde waar ik het al eerder over heb gehad in het verhaal “naar de kust”). We roepen trafficcenter Zeebrugge voor de zekerheid toch maar even op om te melden dat De Zwerver de traffic lane zou gaan passeren. Dit geeft toch wel een veilig gevoel. Op hetzelfde moment begint echter ook het lampje van de dagtank van de diesel te branden. Deze blijkt leeg te zijn. Al het goede komt in drieen zeggen ze toch wel eens. Nou dat hadden wij.
1. Onweersbui met windstoten van 40-45 kts
2. Traffic lane voor Zeebrugge met een aantal zeestomers op ramkoers
3. Dieseltank bijna leeg
Maar natuurlijk slaan wij ons hier weer zonder kleerscheuren doorheen. Het varen blijft wel spannend zo. Als je alleen maar een stabiele wind hebt die steeds van dezelfde kant komt wordt het varen ook maar saai zullen we dan maar zeggen. Wat moet je dan de hele tijd doen op je bootje?
Om 20.15 uur komen we aan in Oostende. De verkeersleiding werkt ook goed mee, we hoeven niet lang te wachten om binnen te varen.
Die avond horen we van Martin dat hij een aantal weken geleden met de kapitein van de verkeersleiding gesproken had. Hij had tegen hem vertelt dat de wachttijden om naar binnen en naar buiten te varen soms wel heel erg lang waren. Vanaf die tijd schijnt er verbetering te zijn gekomen hierin, waar wij nu ook van mee konden profiteren.
We hebben lekker gegeten en nog wat gedronken om te vieren dat we weer in Oostende waren aangekomen en zijn lekker gaan slapen.

’s Ochtends rond vijf uur begint de wind aan te trekken. De voorspelde noordwester storm komt eraan. Micky begint behoorlijk hard te miauwen, wat voor ons nogal irritant was. Achteraf denken we dat hij ons heeft willen waarschuwen. Want de storm die losbrak was geen gewone storm. Nee het was een storm die ons met 40-45 kts tegen het pontoon aan duwde, met daarbij nog eens golven van ongeveer een halve meter die binnen komen rollen, is het feest helemaal compleet. Van slapem kwam natuurlijk niets meer. We zijn buiten bezig geweest met de fenders om te voorkomen dat de romp van de boot tegen het pontoon zou komen. Waren we gisteren toch maar aan een ander pontoon gaan liggen in de andere richting. Maar dit is nu te laat.... De wind is te hard om nog elders te gaan liggen. Gelukkig komen buren ons helpen en geven ons nog een aantal fenders om de romp te beschermen. Deze moeten steeds in de gaten gehouden worden want door de golfslag wippen ze steeds tussen de romp en het pontoon uit. We zijn eens benieuwd hoe lang deze storm blijft aanhouden. We kunnen even niets anders dan de storm in de haven uit te zitten, van enige rust is er op zo’n moment dan ook even geen sprake.