weer terug naar Nederland - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu weer terug naar Nederland - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

weer terug naar Nederland

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

28 Mei 2007 | Nederland, Hellevoetsluis

Vanuit Oostende besluiten we een bevriend echtpaar (Firmin en Marjan uit Rotterdam) die wij vorig jaar in Engeland ontmoet hebben te bezoeken in Hellevoetsluis waar zij hun boot Mistaya hebben liggen. Hiertoe moeten we naar het Haringvliet varen. We besluiten dit in één ruk te gaan doen vanuit Oostende. We hebben een goede wind om weer richting noorden te varen. We berekenen ter hoogte van de Oosterschelde dat het toch nog wel een aantal uurtjes varen is richting Haringvliet, en dat het wel eens zou kunnen dat we daar in het donker aankomen. Een onbekend gebied in het donker aanlopen is iets wat wij liever niet doen. We kijken waarheen we uit kunnen wijken en dat blijkt de Roompot Marina te zijn. Bij de Roompotsluis aangekomen zien we daar een brug..........Gaat die open vragen wij ons af????????? Even in de Almanak kijken. Oeps, deze brug is 18,2 meter hoog en gaat niet open. Een snelle berekening vertelt ons al gauw dat wij er met onze mast van 20 meter met daarbij opgeteld de hoogte van het schip niet doorheen gaan komen. Dan maar weer keren. Dat zijn van die dingen......moeten we nog even aan wennen er ook even bij stil staan. Dan toch maar verder naar het Haringvliet.
De haven van Stellendam lijkt ons zeer geschikt. Hier komen we dan net voor de duisternis invalt aan. Onderweg heb ik voor de eerste keer gekookt, het ging heel goed en het smaakte des te lekkerder!!
We besluiten een dag in Stellendam te blijven om daar rond te fietsen (fietsen konden we lenen bij de haven). Hier hebben we een prachtige fietstocht gemaakt in de Kwaaie Hoek. Een prachtig stuk natuurgebied, een echte aanrader voor liefhebbers van fietsen en wandelen!!

Vervolgens varen we door naar Hellevoetsluis. Hier worden we met open armen ontvangen door Marjan en Firmin. Zij gaan deze zomer richting Ierland, waar wij vorig jaar geweest zijn. Half juli moeten ze dan weer terug omdat Firmin met een aantal vrienden met een wedstrijd meedoet naar Cork. Hun eigen boot blijft daar dan liggen.
In Hellevoetsluis krijgen we zondagochtend 3 juni een telefoontje vanuit het zuiden dat het met de vader van Wiro niet goed gaat. (in maart van dit jaar kregen we te horen dat hij longkanker heeft, vandaar dat we ook besloten nog niet te ver weg te gaan daar je niet weet hoe een en ander zich ontwikkeld).
We besluiten nog diezelfde zondag naar het zuiden te gaan. We mogen de auto van Firmin en Marjan lenen. Zij vertrekken binnenkort en zijn zo aardig dat ze hun auto aanbieden zolang wij deze nodig hebben.
Nog diezelfde week is de vader van Wiro overleden. Gelukkig voor hem dat het allemaal zo snel is gegaan, hij was niet iemand voor een heel lang ziekbed, maar desalniettemin voor ons een enorm gemis. Nu ik het beschrijf is het nog steeds onwezenlijk dat hij er niet meer is.
We blijven in verband met de situatie nog een aantal dagen in het Zuiden. We besluiten dan op donderdag 21 juni weer terug te rijden naar Hellevoetsluis.
Vrijdag zijn Karin, Marcel en Rune nog op bezoek gekomen. Dat weekend was gepland dat de “Siliconenafdeling” van BRB ons zou komen bezoeken. Uiteindelijk bleef van de “Siliconenafdeling”Judith met haar partner Guido over. Met hen zijn we dat weekend de zee op gegaan vanuit Hellevoetsluis. Wij wilden hen toch even laten proeven van het ruime sop en wat er zoal gedaan moet worden om de boot dat werk te laten doen waar die voor gebouwd is.Scheveningen zou een optie zijn geweest maar dat betekende dat wij dan de volgende dag alleen maar tegenwind zouden hebben. We besluiten daarom terug te keren naar het Haringvliet waar we de nacht hebben doorgebracht in Middelharnis. De volgende dag hebben we een rondje Haringvliet gemaakt. Het was een heel gezellig weekend. Judith en Guido gaven te kennen toch een heel ander beeld te hebben gekregen van hetgeen wij gaan doen. Het viel hen op dat er hard gewerkt moet worden aan boord, dat hadden ze niet verwacht.......

Ondertussen heeft Wiro zijn SSB radio aan de gang gekregen. Hij is dus in de avond met enige regelmaat “in de lucht”. Wel leuk moet ik zeggen. Ik ga binnenkort ook eens de “stoute schoenen” aantrekken. Dan ga ik ook eens “de lucht” in. Ook de weerkaarten kunnen we nu via de SSB radio downloaden als we op zee zijn.
Verder moest de misthoorn nog gerepareerd worden omdat hij het niet doet. Wiro een hele kast afgebroken (waar de hoorn achter zit). Wat blijkt, waren we op de verkeerde knop aan het drukken. Misthoorn deed het dus toch.....