Zware arbeid op Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Zware arbeid op Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Zware arbeid op Curacao

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

20 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Daar zijn we weer! Heb tussen de werkzaamheden door tijd gevonden om ook het thuisfront op de hoogte te brengen van waar wij zoal mee bezig zijn geweest de afgelopen twee weken op Curacao. Het is overigens wel alweer een week geleden dat ik dit geschreven heb. Bij gebrek aan internet verbinding kan ik het nu pas plaatsen.
Eerst de grote volksverhuizing van Maaseik naar Curacao. We kregen wonder boven wonder alles in de auto. Vijf koffers, kinderwagen, twee hondenkooien, drie stuks handbagage, een golftas en dan natuurlijk Yasmijn, de twee hondjes, wijzelf en ook opa en oma Laplooi konden allebei nog mee. Ongelofelijk hoe we dit alles voor elkaar hebben gekregen. Aangekomen op Schiphol moest al ons spul ingecheckt worden. Aan de incheckbalie zijn we denk ik wel een half uur bezig geweest waarna we ons ook nog met de honden naar een andere balie moesten begeven, waar de kooien, de paspoorten en de honden gecheckt en íngecheckt werden, daar hebben we ons weer een half uur geamuseerd. Helaas geen tijd meer over om nog een bakkie te doen met opa en oma Laplooi. Toen door de douane en al met al zijn we nog net op tijd bij de gate om aan boord te gaan. Als laatste de kinderwagen nog in de tas en we kunnen onze plekjes opzoeken.
We worden door onze achterburen al argwanend aangekeken als we ons plekje gevonden hebben (helemaal vooraan in het vliegtuig). Ik zag ze denken: “boeken we verdomme business class, komt daar een stel met een baby voor ons zitten”. Ik had bijna gezegd: “ze is heel lief hoor!” maar dacht doe toch maar niet want wie weet gaat ze onderweg enorm huilen. Maar niets was minder waar. Ons Yasmijntje heeft zich voorbeeldig gedragen gedurende de vlucht. Helemaal niet gehuild, eigenlijk alleen maar gelachen. Helaas hadden we de verkeerde vlucht naar Curacao genomen. Het blijkt dat op vrijdag en zaterdag er een directe vlucht is, wij hadden de vlucht via St. Maarten waardoor we 2 ½ uur langer onderweg waren. Voor onszelf niet erg, maar ik had wel met de honden te doen die beneden in het ruim vertoefden, en er niet uit mochten.
Aangekomen op Curaçao worden we netjes opgehaald door de eigenaar van Iguana Inn (het appartement waar we zullen verblijven gedurende de werkzaamheden aan de boot zolang deze nog op het droge staat). Hij vertelt dat het al een hele tijd flink aan het regenen is. Dat merkten wij wel aan de temperatuur. Warm, en heel erg benauwd……
Als we onze koffers in het appartement gedropt hebben gaan we eens even poolshoogte nemen bij De Zwerver. De schade blijkt mee te vallen na negen maanden op de wal te hebben gestaan. Er heeft een fles op de grond gestaan in de keuken met schoonmaakmiddel. De plastic fles is door de hitte en de inhoud (een zeer heftig schoonmaakgoedje wat bij BRB geproduceerd wordt) gesmolten en het goedje is in de houten vloer getrokken. Oké, als dat het enige is……dat wordt gewoon de hele vloer een keer schuren en opnieuw lakken. We zijn al heel blij dat we geen ratten, kakkerlakken of ander ongedierte aan boord aantreffen. Ook hebben we helemaal geen vocht in de boot en hebben de motten niet al onze kleren en beddengoed opgegeten. Tijdens onze afwezigheid heeft onze vriend Ed het onderwaterschip al helemaal geschuurd, wat hij prima heeft gedaan. Zodoende kunnen wij meteen beginnen met dit stof en vetvrij te maken om vervolgens een aantal lagen antifouling erop te sausen. Wiro gaat gelijk aan de slag om alle afsluiters weer dicht te maken, en ik ga alvast eens een beetje poetsen. Alleen blijkt al snel dat met Yasmijn in de buurt dit niet heel erg snel gaat. Daarnaast merken we ook al snel dat met de boot nog op de werf dit toch geen ideale situatie voor Yasmijn zelf is. We besluiten dat het tijd is dat Yasmijn haar kleine vleugeltjes maar eens moet uit gaan slaan op Curaçao en brengen haar naar een kinderdagverblijf. We brengen haar daarheen waar de eigenaren van ons appartement hun kindje ook heenbrengen. Het blijkt een groot succes. Yasmijn heeft het erg naar haar zin daar en wij kunnen voortmaken om de boot in orde te krijgen om haar te water kunnen laten.
En dan nu precies twee weken later zijn we wederom onze koffers aan het pakken om van ons appartement te verhuizen naar De Zwerver, die morgen te water gelaten zal worden.
Helaas waren we door al onze werkzaamheden overdag ’s avonds zo moe dat we niet naar de ontmanteling zijn geweest van de Nederlandse Antillen waar ook Willem Alexander en Maxima aanwezig waren. We hebben de happening gevolgd op de TV, de Nederlandse TV weliswaar, die we hier ook kunnen ontvangen. We hebben dus ook gezien dat jullie de afgelopen weken nog getrakteerd zijn op goed weer, maar dat het nu toch echt minder gaat worden. En wij hier maar ploeteren in 32 graden celcius (voor mij vergelijkbaar met zware arbeid verrichten in de sauna!!!!) Blij dat we dadelijk te water gaan zodat we zo nu en dan even een frisse duik in het water kunnen nemen! We zullen ons eerst naar het Spaanse Water gaan begeven, dan naar Bonaire en als we zeker zijn dat er geen orkaan meer op komst is zetten we koers naar de Dominicaanse Republiek.
Onze foto’s zijn steeds te vinden op: http://picasaweb.google.com/photo.bakker
We hebben er al een aantal op kunnen zetten van Curacao

• 20 Oktober 2010 - 11:05

Nancy:

ha knap gezin, wat een mooie foto's weer! De verhalen zijn weer super, het klikt als vanouds genieten, maar nu natuurlijk met een new crewmemeber. Wij zijn in Mongolie geweest, ook een hele belevenis! geniet ervan en tot de volgende keer maar weer

• 20 Oktober 2010 - 11:10

Erik:

Hoop dat jullie nog naar de DR komen. Wij zijn er vanaf 31 okt tm 9 november.... duimen op goed weer.

gr erik

ps. even toevoegen op facebook!

• 20 Oktober 2010 - 11:28

Sylvia:

Hoi Esther en Wiro,

Fijn dat alles weer redelijk vlot verlopen is. Wij zitten hier inderdaad in de kou en de regen. Toch ook wel eer gezellig als de kachel aan is, warme chocomel en een speculaasje erbij. Hier gaat verder alles goed. Ma is vorige week gevallen bij haar thuis maar heeft gelukkig niets gebroken. Ze begint nu wel in te zien dat ze misschien toch ergens naar toe moet waar er wat meer begeleiding is.

Groeten,
    Sylvia en family

• 20 Oktober 2010 - 17:08

Mariëtte:

Enige foto's, ik wens jullie een goed reis!

Groeten Mariëtte

• 20 Oktober 2010 - 19:56

Karin:

Leuk verhaal!
    Goede reis en we horen/lezen hopelijk gauw weer van jullie.

Groetjes uit Ittervoort

• 20 Oktober 2010 - 20:59

Monique:

Fijn om te horen dat de heenreis goed is gegaan en dat de Zwerver te water gaat. Wat een leuke foto's en wat is die Jasmijn een scheetje en snel.. ze zit al goed en kan ook al staan??
    Geniet ervan.

• 21 Oktober 2010 - 08:32

Hans:

Weer helemaal zeewaardig aan 't worden zie ik; wat goed dat Yasmijn de overtocht zo vrolijk heeft gedaan. Nu maar wennen aan een 'Zwerver-bestaan'; zal voor jullie ook wel heel anders beleefd worden. Wens jullie een mooie en goede vaart naar de D R en kom daar tevreden weer aan. Groetjes, Hans

• 21 Oktober 2010 - 08:42

Bianca & Manuel:

hallo lieve mensen

Fijn dat alles zo goed is gegaan,en wat hebben jullie inderdaad een geweldig lief kind,maar dat is alleen maar fijn. Ik heb jullie gemaild op het mailadres van het geboortekaartje maar ik weet niet of het is aangekomen laat maar even iets weten.
    Wij zijn over 3 weken ook in de buurt en dat staat allemaal op dat mailtje.
    Veel geluk daar ginds en geniet van het mooie weer want hier is het inmiddels behoorlijk fris aan het worden,wij horen snel weer iets van elkaar

Liefs Bianca en Manuel

• 21 Oktober 2010 - 20:37

Mignon:

leuk om te horen dat jullie de draad weer oppakken en dat Yasmijn zich makkelijk aan aanpast. Wat een scheet is het toch.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen de komende tijd.