Nog te langzaam - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Nog te langzaam - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Nog te langzaam

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

30 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Onderstaand het verhaal van gisteren:

Vandaag is het bewolkt met regen en komen later vandaag in het midden van een hoog uit wat betekent minder wind.Vannacht is Ben met reven tussen een lijn gekomen, bloeden en blauwe plekken maar niks gebroken. Achteraf valt het allemaal mee. De lijn van de traveler naar de giek sloeg omlaag want terwijl hij aan het reven was loefde ik iets op en kwam er minder druk op het zeil. Toen een golf de boot optilde kreeg het zeil minder druk en zwiepte kort heen en weer met als gevolg dat Ben's hand eronder zat. Kom straks nog terug met verdere up date.

Hieronder de verdere update. Volgens mij valt het allemaal mee met de gewonde want ze schrijven er niets meer over:

Goedemorgen alle lezers, wij hadden verwacht met de fantastische dagafstanden van meer dan 200 mijl, (212 en 222) normaal is dat tussen de 145 en 165 mijl dat wij het hoge drukgebied konden blijven volgen om zo van de gunstige wind gebruik te maken. gisteren echter rond de middag was het van de ene minuut op de andere gedaan met de lekkere wind. De Amerikanen die ondertussen al een 50 mijl achter ons lagen hadden al sinds ´s morgens te maken met de windswitch. Nu waren wij ook aan de beurt. Weinig wind en uit een andere hoek. Uitboomen hielp niet veel met maar 5 kn wind dus dan maar de motor aan. Later op de middag kregen we rond de 10 kn en kon de herriemaker uit. Wat een rust overkomt je dan, geen herrie in de gehele boot en we gaan met die 10 kn nog sneller ook. Dan vraag je je af of je wel een motorboot wil. Die machinekamer moet in ieder geval optimaal geisoleerd zijn om in ieder geval zoveel mogelijk de rust tijdens het varen te creeren. Ons Zwervertje doet het prima alleen de watermaker krijg ik een lek niet gedicht. De uitgang van de hoge druk pomp blijft lekken. Gisteren de hele watermaker eruit en alle pakkingen vernieuwen, een set had ik aan boord maar de uitgang, aan de schroefdraadverbinding blijft me parten spelen, teflon tape, teflon pasta locktite, het helpt allemaal niet. De passing is zo eng dat de tape en pasta mee omhoog komen als je de connectie erin draait. Dan maar zuinig doen met water en evt. opvangen, er komt al een bui aan. De grootste waterverbruiker is de WC en die gebruiken we ook maar sporadisch. Meestal gaat het overboord en bij slecht weer in de emmer en dan overboord. Tot nu toe weinig dolfijnen gezien maar dat is ook omdat we toch wel slecht weer hebben gehad en dus veel binnen of in de kuip zitten met de tent gesloten, de boom vastgezet zodat bij een gijp die niet de hele tent kan meenemen en dan zitten we buiten lekker beschut en droog zonder al die zeilpakken. Laat dat maar aan de echte zeilers over. Wij zitten liever met slecht weer beschut voor de wind en regen. Ben haalde gisteren toen ik sliep een knoepert van een tonijn naar boven, zonder parasieten dus dat wordt smullen vanavond. Dadelijk even marineren. We koken om de dag maar je ziet een heel verschil in stijl van koken. Ik kook heel spicy en Ben meer de Hollandse kost. Is dus een goede afwisseling voor de ingewanden. Vannacht lekker door kunnen zeilen en hebben nu al bijna 2300 mijl afgelegd. Ik schat nog 10 a 11 dagen dat we Oostende binnenlopen. Dus Martin en Siska zorg maar al voor een plekje en dat de champagne koud staat, o nee, dat regelen we zelf wel, we hebben nog iets liggen van de 1e oversteek. Op dit moment hebben we de wind van achter en tussen de 8 en 10 kn en lopen we tussen de 6 en 7 kn, dus niet slecht en hebben een dagafstand van ca 160 mijl. laatste uur met 15 - 20 kn deden we meer dan 8 kn, dus dat is lekker. De wind shift wel en de deining zorgt ook voor behoorlijk wat schommeling, en omdat we uitgeboomd zijn is er maar een hoek van 60 graden waarbinnen je mag blijven. Aan de ene kant komt anders de genua om, niet zo erg, van de andere kant krijgt het groot zeil de wind van de verkeerde kant en kan de giek omkomen. Gelukkig zit ie goed vast maar wij hebben er een rem op zitten en als er echt fors wind opstaat dan zou ik me kunnen voorstellen dat ie omkomt en dan neemt de lijn waar de giek mee in de kuip vastzit op de traveler de hele tent mee. dDs het is goed blijven opletten. Ben is super happy, niet alleen dat hij dit mag meemaken maar ook omdat je gewoon niets anders aan je hoofd hebt,geen telefoontjes de hele dag en al dat stressen. Tomorrow more. Groetjes vanuit 42 gr 55 nrd en 36 gr 12 west.

• 30 Juni 2011 - 18:18

Karin Cuijpers:

Jammer dat de gunstige wind eruit is.
    Nu moet het thuisfront weer wat langer wachten.

Haha, na dit verhaal begrijp ik waarom het niet altijd lukt om vis boven te halen, de zee is niet leeggevist, dat komt van al die emmers die jullie overboord gooien..

Ben, veel beterschap met je hand, en blijven jullie svp voorzichtig.

Groetjes uit Ittervoort

• 30 Juni 2011 - 20:03

Erik Tegelbeckers:

Top Top Top, echt te gek om te lezen, Super wat jullie weer meemaken.... binn gespannt wat er morgen wordt geschreven ... keep on sailing..

gr Erik

• 30 Juni 2011 - 20:28

Paul.:

Hoi Wiro en Ben.
    Mijn handen jeuken om julli e het lek te helpen klaren. Ik ken dat gevoel en maar blijven proberen. Het grote open riool is een oplossing. Jullie zullen zin hebebn in een Patat in Oostende.
    Heren "behouden vaart en Ooost west, Thuis is het ook best he esther!!"

Tot de next time!!!
    Behouden vaart.