We kunnen zo meedoen aan de Fastnet Race! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu We kunnen zo meedoen aan de Fastnet Race! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

We kunnen zo meedoen aan de Fastnet Race!

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

29 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

DE LAATSTE 24 UUR HEBBEN WIJ 200 MIJL AFGELEGD, WIND ROND DE 18 - 22 KN. VANUIT HET ZO, WE GAAN ALS EEN SPEER DOOR HET WATER, KOTTER GISTERAVOND WEGGEROLD EN HAD EEN POSITIEF EFFECT IN DE SNELHIED EN LAGEN IETS MINDER SCHUIN. HOUDEN DE TRIM GOED IN DE GATEN EN HEB EEN HOOP VAN BEN GELEERD HIEROMTRENT.
WAT WE DE KOMENDE DAGEN ZIEN IS DAT WIJ WIND UIT DE JUISTE HOEK HOUDEN MOETEN WEL ZORGEN DAT WE SNELHEID ERIN HOUDEN WANT HET HOOG GAAT SNEL RICHTING ONO MAAR DENK DAT WE ZEKER DE KOMENDE 3 DAGEN MEE KUNNEN LIFTEN. DAARNA BOUWT ZICH EEN NIEUW HOOG OP BENEDEN ONS WAT OVER 5 DAGEN ONS EEN WESTELIJKE WIND RICHTING HET KANAAL GEEFT. DUS AL MET AL EEN POSITIEVE VOORUITICHTEN.

WIHND BLIJFT ROND DE 25 - 30 KN.

VANNACHT STOND ER EEN FLINKE ZEE EN OMDAT WE HALVE WIND VAREN KREEG JE ACHTER IN DE KUIP ER OOK FLINK VAN LANGS. KON DUS DE SLAAP NIET ECHT VATTEN IN HET BEGIN. TOEN OP EEN GEGEVEN MOMENT EEN KLAP, EN DAARMEE WAS EEN VAN DE KEUKEN LADE LINKS NAAST HET KOOKFORNUIS ERUIT GEKOMEN. ACHTERAF BLEEK DAT DE SCHROEFJES VAN HET SLOTJE IETS LOS ZATEN. ALLE FLESSEN OVER DE GROND EN HEEL DE BOOT ROOK NAAR CAIPARINHA (DEED ME WEER EVEN AAN BRAZILIE DENKEN). AANGEZIEN BEN DOOR DE WEEK DROOG LIGT, DRINKEN ALLEEN IN HET WEEKEND WAT, VROEG IK OF HIJ AAN HET ALCOHOL VRIJ BIER NIET GENOEG HAD EN STIEKEM AAN DE FLES ZAT.
WE MAKEN CONTINUE GRAPPEN, ZO OOK OVER DE FAST NET RACE. BEN ZEGT DIE WINNEN WE ZEKER ALS WE MAAR GENOEG WIND HEBBEN, DUS fIRMIN, JE WEET HET.

VANMORGEN HEBBEN WE WEER CONTACT MET DE ANDERE ZEILERS EN ER IS ONDERTUSSEN OOK EEN VRACHTSCHIP DIE MEE DOET. WIJ KUNNEN HEN DAN HET WEER DOORGEVEN. ZIJ ZIJN AMRIKANEN DIE 2 JAAR IN DE MED. GAAN RONDTOUREN. ZITTEN OP EEN 32 FT EN HEBBEN DENK IK EEN BUMPY NACHT GEHAD. ZE MOETEN NML EEN IETS ZUDELIJKERE KOERS VAREN EN GAAN DUS IETS AAN DE WIND EN TEGEN DE GOLVEN IN.

WIJ HEBBEN DE GOLVEN GELUKKIG VAn opzij en iets van achter.
De boot houdt zich prima en je hoort ook de opmerkingen van Ben dat het eenn super boot is heel degelijk materiaal en een genot om mee in slecht weer te zitten, maar dat wisten wij al.

Ben kan een goede kapitein worden voor de nieuwe eigenaar om grote stukken mee af te leggen als daar behoefte aan zou zijn. Kent dadelijk zo'n beetje alle ins en outs.

Doen op dit moment tussen 9.2 en 10 kn en krijgen een mooie zonnige dag in tegenstelling tot afgelopen dagen waar het bewolkt was. we hebben niks meer gevangen, ga dadelijk de hengel nog eens uitgooien maar denk dat de zee ver is leeggevist.

O ja het vrachtschip ging naar de Perzische Golf, lekker warm daar nu. VANDAAG ZITTEN WE OP DE HELFT. HEBBEN NU 1904 MIJL AFGELEGD WE ZIJN NU 12 DAGEN ONDERWEG EN TOT DE 10E IS HET NOG EENS 12 DAGEN MAAR DE WIND IS DE KOMENDE DAGEN ECHT HEEL GUNSTIG, MAAR NIET TE VROEG GEKRAAID.

Onderstaande mail ontving ik vandaag:

Zitten nu op 2016 mijl en zijn over de helft. Wat ik zo kan zien zijn de vooruitzichten in ieder geval voor komende 48 uur goed. Daarna hangt een beetje af wat het "hoog" doet. Met deze snelheid zijn we denk ik op tijd om met het hoog mee te liften. Dit zou betekenen dat we de komende drie dagen deze wind houden en dan mee kunnen liften op een laag noordelijk of op hetzelfde hoog.

We doen nog altijd meer dan 9 kn, eerder tegen de 10 dus schiet op op die manier. Als ik het een beetje kan inschatten zouden we in minder dan 12 dagen de resterende trip moeten kunnen doen.

Gaan langzaam weer de nacht in, net de gehele lijn kwijt, zat een flinke vis aan maar had het niet gehoord en was in zijn geheel afgerold, toen ik hem wilde binnenhalen knapte ie bij de rol. Morgen een nieuwe lijn eraan zetten

Vandaag veel gelezen en geen klusjes want behoorlijk wat wind, rond 20 kn en dat houd aan.

• 29 Juni 2011 - 08:58

Paul.:

Vannacht ook noodweer gehad met bliksem en donder.
    Goede vaart en veel wind !
    Paul.
    Gr aan Esther

• 29 Juni 2011 - 14:09

Ed Delsing:

Wiro

JE WORDT NOG EEN ECHTE ZEILER.

Supre snelheden , schitterende ervaring

Kom niet te snel thuis want daar heeft niemand rekening mee gehouden.
    De mensen schrikken zich rot.

gr
    prettige vaart

ed

• 29 Juni 2011 - 15:28

Mieke:

Dat schiet op! Dan is het zo weekend en kunnen jullie de restanten caiparinha drinken! Proost!

• 29 Juni 2011 - 22:11

Alf Rob:

Ben en Wiro en kok
    In Nederland is het mooi weer maar geen wind dat ontbreekt er bij jullie niet aan zo te lezen.
    Zondag nog even met Willen een biertje gehaald bij Jack. Maar Willem blijft wel in Medemblik denk ik, gaat nog niet zo'n trip maken. Alleen als Ben meegaat.
    ik lees jullie verslag mee.

• 01 Juli 2011 - 17:22

Bart En Liske:

hallo wiro tot binnenkort in heppeneert alles oke