Culinair genieten op en van de oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Culinair genieten op en van de oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Culinair genieten op en van de oceaan

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

01 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Stel je voor, je hebt verse tonijn, ja inderdaad verse tonijn, van Schmidt ZEEVIS zul je bedoelen, nee zeg ik, vers is voor mij net uit de zee gehaald, niet die Tonijn die nu door de Jappen wordt gedumpt op de Europese markt omdat alle geigertellers op hol slaan en dus al twee weken op een visserschip hebben gelegen en dan nog via distributieketens een week onderweg is. Vers voor mij is ook echt vers.

Dus nogmaals, verse tonijn heb je net gevangen, of liever gezegd, heeft Ben net gevangen. Dan hou je 1200 gr haasjes over en die marineer je in een lekkere saus uit Suriname, ja Suriuname (daar waren we toch ook nog geweest), daar weten ze ook wat culinair genieten is.
De haasjes, hoor ik daar iemand zeggen 1200 gr is wel veel voor 2 personen?, dat klopt maar op zee krijg je honger!, laat je dus 12 uur in de marinade staan, lekker spicy marinade met nog wat sojasaus eraan toegevoegd.
Het is Ben z'n beurt om te koken, en Ben volgt helemaal de traditie van huize Bakker, je maakt iets klaar van alles wat je in de kast vind en waar je smaakpupillen van gaan watertanden. Ik bedoel hier de salade die bij de tonijn komt, zoals nootjes, oude kaas, selderij, sla natuurlijk etc. (geheim van de kok) en dan een lekker flesje witte wijn, mag wel eens op het water, hier is geen alcohol controle en dan komen de haasjes gebakken als een goede steak, dus rood van binnen en smullen maar.

Dat is dus niet wat we de hele dag doen, maar af en toe moet je jezelf ook verwennnen.
Gisteren viel de wind weer weg , we zitten midden in een hoog wat zich aan het ontwikkelen is en hebben de koers meer naar het noorden verlegd omdat we hopen daar meer wind te vinden. Af en toe met een frontje (is dus een bui), krijgen we wat wind en gaat de motor uit. Zo hopen we de 180 mijl af te leggen waar meer wind uit moet komen. Maar als je daar aankomt blijkt de wind niet te hebben gewacht, is ook verder naar het oosten getrokken dus, jullie raden het AL, JAMMER.

WE MOGEN ECHTER NIOG NIET KLAGEN, HEBBEN NOG GEEN ECHT ZWAAR WEER GEHAD, WINDKRACHT 7 TOEN HIELD HET OP.
De watermaker heeft het begeven de stroke sensor die de druk en slagen meet werkt niet meer dus we moeten op rantsoen, geen wasjes meer en snel onder de douche uit. moeten het denk ik wel redden tot Oostende, we hebben nog een tank niet gebruikt en de andere is nog niet leeg.

Buiten regent het een beetje, is nu 5 uur en is al een half uur licht. Merkt wel dat je noordelijker komt het is koooooooooooooooouuuuuuuuuuuuddddddddddd en langer en eerder licht. Geef mij dan toch maar de tropen.
Net motor uitgedaan want wind is nu 11 - 12 kn en lopen meer dan 7 kn, dus dat is netjes halve wind.
Gisteren een vissersboot ontmoet, Spanjaarden, waren 5 boten in de buurt maar de vangst was slecht. Ze blijven 50 dagen op zee en lopen dan de Azoren binnen waar de vis wordt verder vervoerd.
De zee is ver leeggevist, al die grote schepen, of liever gezegd fabrieken die met helicopters de zeeen leeg vissen en alles meenemen. Ook het kleine grut, drijfnetten uitgooien die ze niet meer kunnen terugvinden, omdat de sonarsensor veraf gaat en die tientallen jaren een valstrik blijven voor 100 duizenden vissen en dolfijnen en andere zeedieren. Verschrikkelijk is dat!!!!
Moesten ze internationaal verbieden maar wie controleert dat? Niemand toch. Als je je voorstelt hoe uitgestrekt het is. Zeilen nu al 2 weken zonder land gezien te hebben, en dan is de Atlantic nog klein tov de Pacific. Daar zeil je drie weken en kom je aan het`1e eilandje.

Dadelijk maar weer eens de hengel uitgooien kijken of de vissersboten nog iets hebben achtergelaten voor ons "nederige zeilertjes".

Groetjes vanuit 44 gr 12 nrd en 33 gr 13 west.

• 01 Juli 2011 - 08:14

Erik Tegelbeckers:

Ik kijk nu iedere zondag een programma (ned 3) van twee gasten die ook over de wereld rond zeilen en alles vast leggen op video! Doe je dat ook!
    Je zou zo een mooi programma kunnen maken, om mensen te laten zien wat er mis gaat op de zee qua visvangst en afval etc.
    Heb honger grekregen van je Tonijn verhaal. hoop je snel te zien in Amsterdam of het zuiden.
    gr Erik

• 01 Juli 2011 - 08:51

Firmin:

heyhey watertandend heb ik het stukje gelezen , vraag me alleen af hoe je de tonijn gevangen /gespot hebt Hij gaf toch geen licht hoop ik ! :-) blij dat jullie een tot nu toe goede oversteek hebben ! hopelijk blijft het zo ! ik wens jullie nog meer fair winds + kind seas voor het restant van de trip . groeten en wij zullen er zijn in oostende de 11e !

• 01 Juli 2011 - 15:08

Paul:

Net terug van werk en ook zin in eten op het vaste land.
    Mijn watretank raakt ook vol van het regnwater. Ik stuur wel wat.
    Thea maakt zometeen voor mijn werkkunsten het etn lekker klaar. Kippeboutjes staat op het menu.
    Aanbeveler zometeen als jullie in OOstende aankomen en geen vis meer kunen zien.
    Succes weer en behouden vaart.
    Ik herinner me de overtocht per vliegtuig in 9 uur vanuit Philadelphia.
    Onvoorstelbaar een en al watr.
    Behouden vaart
    Gr van Paul.