Vluchten uit Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Vluchten uit Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Vluchten uit Bonaire

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

26 November 2010 | Nederland, Amsterdam

Voor de gluurburen onder jullie zal het overbodig zijn te vermelden dat we ondertussen niet meer aan de mooring liggen op Bonaire. We zijn vorige week donderdag moeten vluchten daar. De oostenwind die voorspeld was voor de volgende dagen bleef toch niet oost. In plaats daarvan draaide de wind in een onweersbui ineens pal west. Wat inhoudt dat wij met onze kont naar de kant geblazen werden, daarnaast kwamen er ook nog eens flinke golven aanrollen waardoor wij als een centrifuge heen en weer geslingerd werden. Wij vonden het niet prettig maar volgens mij vond Yasmijn het wel een leuk spelletje al dat gewiebel
Toen we naar buiten gingen om te kijken hoe de stand van zaken was schrokken we wel even van wat we zagen. We zagen onze boot als een gek heen en weer shaken. Wiro was gelukkig zo kien geweest nog een eigen lijn onder in het water aan de betonblok vast te maken, omdat je niet weet hoe oud de lijnen van de boei zelf zijn. Zodoende vertrouwden we de lijnen wel waarmee we vast zaten. Maar toen mijn blik naar rechts ging zag ik daar allemaal zwaailichten. Het was onduidelijk om te zien wat er precies aan de hand was aan de wal, maar het beloofde in ieder geval niet veel goeds. Toen ik klaar was met met proberen te ontwaren wat daar allemaal aan de hand was op de wal liet ik mijn blik naar links glijden, en daar zag ik een zeilboot op de wal liggen. Zo van de boei afgeslagen en op de wal gesmeten waar het door de golven aardig op en neer werd geschuurd.
Nadat we dat hadden gezien hebben we besloten om een dag eerder naar de haven te verkassen. Wiro achter het roer en ik voor met de lijnen aan de gang. We zijn blij als we de boot in de haven hebben aangemeerd. Als we goed en wel liggen zien we dat meer boten besloten hebben beschutting te zoeken in de haven. Voor ons kwam het goed uit want wij wilden sowieso naar de haven om water en diesel te tanken. Water hoefden we uiteindelijk niet zoveel meer te tanken want al de regen van de afgelopen tijd heeft de tanks toch redelijk gevuld, daarnaast zijn onze vrienden op Bonaire zo vriendelijk geweest de was voor ons te doen, dat scheelt ook heel veel water. En met een baby aan boord hebben we toch aardig wat was! Dus dank jullie wel Rinus en Anne Marie!
Zaterdagmorgen vertrekken we weer richting Curacao maar het weer voorspelt niet veel goeds, veel regen. Als we halverwege Curacao zijn breekt recht boven ons het onweer los. Boven ons is het een spektakel van bliksem en onweer die De Zwerver doen trillen. Zo’n harde knallen hebben we (met uitzondering van Tomas) niet vaak gehoord. De honden moeten er ook niks van hebben en bevend als een rietje komt Emma maar even binnen zitten. Yasmijn trekt zich er allemaal niets van aan en slaapt rustig verder in haar campingbedje in de kajuit.
Op Curacao ankeren we weer op het Spaanse Water. Dinsdag de 23e hebben we met een nicht van Wiro afgesproken die die dag met haar man met de cruiseboot Curacao bezoekt. We rijden richting Westpunt en bezoeken onderweg Seto Boka, dat is een natuurpark aan de oostzijde van het eiland. De golven van de oceaan spatten daar op een wel heel spectaculaire manier uit elkaar op de rotsen. Heel indrukwekkend.
Vandaag hebben we nog een dolfijn encounter met Yasmijn gehad in het Seaquarium. We mochten de dolfijn aanraken, er werd van alles verteld over de dolfijnen en er werden kunstjes getoond, tot slot mochten we een kusje ontvangen van onze dolfijn welke vastgezet werd op foto. Ook wel leuk om even te vermelden was dat de dolfijnentrainster ervan stond te kijken dat Yasmijn zo relaxed bleef met de dolfijn. De meeste kinderen beginnen meteen te huilen als de dolfijn in de buurt komt zei ze. De foto’s zijn te vinden op

• 26 November 2010 - 20:00

Palmyra:

Hoi, wat een verhaal weer, altijd weer leuk om te lezen en wat een leuke foto's. Begreep van ma dat jullie met Kerstmis terug zijn, klopt dat, omdat ik dacht dat het pas januari was. Esther ik heb Mark gevraagd mbt de wijncursus, nog niets gehoord. Zal dit weekend bellen. Liefs en knuffel voor Yasmijn. Palmyra

• 29 November 2010 - 08:42

Félice:

Ha Esther, Wiro en kleine Yasmijntje!

Wat fijn om weer eens een update te hebben gehad!

De foto's zijn geweldig! Ongelooflijk hoe die kleine staat in de afwasbak... haha. Voor jullie het weten loopt ze dadelijk al!

Tot snel.

Liefs,
    Félice

• 30 November 2010 - 01:31

Waterman Bep EnHidde:

Leuke foto's Begrijp dat jullie weer op het Spaanse Water zijn. Wij liggen nog op de wal (zie weblog) en verblijven nog even bij Iguana Inn. Misschien kunnen we jullie dochter nog eens bewonderen. Wanneer gaan jullie weer naar Bonaire??

• 30 November 2010 - 18:52

Carla:

Hoihoi,

Fijn dat jullie weer in rustige wateren zijn, die kleine meid van jullie is geboren voor op het water, wat fijn dat het allemaal zo goed gaat!!

Kom maar naar Limburg met haar, kunnen jullie een sneeuwpop met haar maken, want wij hebben vet winterweer!!

Groetjes en tot je volgende bericht,
    Carla

• 06 December 2010 - 14:04

Betsy En Wim:

Zijn bij Patrica want ze is jarig vandaag en hebben de leuke foto's gezien. Dikke kunffel voor jullie alle 3 !