Bedelen om Euro's op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Bedelen om Euro's op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Bedelen om Euro's op Bonaire

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

25 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

We zijn weer in de beschaving!! (USA)Na anderhalve maand op Cuba vertoefd te hebben (zonder internet) kan ik nu zo langzaam maar zeker de verhalen op onze website zetten. Te beginnen met de laatste belevenissen op Bonaire en Curaçao.
Na het ongeluk met de honden zijn we genoodzaakt nog even op Bonaire te blijven totdat de hechtingen van Emma eruit kunnen. Het is oorverdovend stil aan boord zonder Maya, en we wennen er maar moeilijk aan dat ze er niet meer is. Overigens willen we iedereen bedanken voor de lieve reacties die geschreven zijn naar aanleiding van de dood van Maya, dat heeft echt troost gegeven!
Nog geen twee dagen na het ongeluk met de honden gebeurt er weer iets, dit keer met de generator, als het ware “het hart van de boot”. Gelukkig is na inspectie van Wiro dit ongeluk wél te verhelpen. Er is namelijk een stuk stof in de cilinder gekomen toen we de generator startte (Wiro was met het onderhoud van de generator bezig en was even vergeten dat hij iets los had zitten toen we de generator startte omdat ik wilde gaan koken). Het enige wat we nodig hebben om de generator te repareren is een nieuwe koppakking die niet te krijgen zijn op Bonaire, we moeten hem dus bestellen bij Fisher Panda (merk van generator), maar hoe krijgen we die op tijd op Bonaire? Met de post kan het nogal een tijdje duren, ook met DHL! We besluiten ons hele netwerk op Bonaire in te schakelen om te vragen of er mensen zijn die nog visite overkrijgen vanuit Nederland. En jawel! Rilana onze nieuwe vriendin op Bonaire (heeft ons na het ongeluk met de honden opgevangen) heeft een vriendin waarvan de moeder overkomt vanuit Schinveld. De koppakking maakt in één dag de reis vanuit Duitsland naar Ittervoort, vandaar zorgt onze grote hulp Vicky dat de pakking nog diezelfde dag in Schinveld wordt afgeleverd. De volgende morgen reist de koppakking met de moeder van de vriendin van Rilana mee naar Bonaire. Wij zijn heel blij en Wiro kan de generator weer repareren.
Ondertussen zijn we op Bonaire steeds US dollars aan het pinnen geweest voor Cuba. Op Cuba kun je namelijk niet pinnen, de enige manier om aan de Cubaanse peso convertible te komen is wisselen of traveller cheques meenemen. Na een aantal dagen hebben wij ons bedrag bij elkaar gepind, we zijn blij, daar hoeven we ons geen zorgen meer over te maken. Echter van een bevriend zeilers-echtpaar die vorig jaar ook op Cuba zijn geweest horen we dat we met US Dollars op Cuba niets kunnen……..Wat nu? We besluiten weer ons Bonairiaanse netwerk in te schakelen. Dit keer om ze hun Euro’s afhandig te maken. Gelukkig is iedereen meegaand en binnen de kortste keren hebben we onze noodzakelijke Euro’s bij elkaar gebedeld.
Als we uiteindelijk alles geregeld hebben op Bonaire: de generator, het geld en de hechtingen van Emma…..(die opnieuw erin gezet moesten worden omdat ze zich weer open had gekrabd nadat de eerste hechtingen eruit waren gehaald…..) kunnen we 25 januari eindelijk de trossen losgooien. Ik ben erg verdrietig om te vertrekken. Op de eerste plaats omdat we Maya daar achter moeten laten en op de tweede plaats om van al die lieve mensen afscheid te moeten nemen. Maar we nemen ons zeker voor ooit terug te keren naar Bonaire, het eiland heeft (ondanks wat er gebeurd is) ons hart gestolen!
Vanuit Bonaire varen we nog een keer naar Curaçao omdat we daar nog graag inkopen willen doen bij de Albert Heijn. Echter op Curaçao aangekomen blijkt dat er een scheur in onze Genua zit. Deze moet eraf voor reparatie. Gelukkig krijgen we hulp van onze vriend Ed. Rob Harms (de zeilmaker) zorgt ervoor dat we ons zeil de dag erna alweer terug hebben zodat we hem meteen weer erop kunnen zetten. Ook ga ik nog even naar de dierenarts op Curaçao omdat ik niet tevreden ben over de wond van Emma. Hij stelt me gerust en zegt dat het er goed uitziet, maar geeft me wel nog een spray en een antibiotica kuur mee. Als we dat allemaal gedaan hebben en al onze boodschappen opgeborgen hebben (we zijn echt afgeladen vol) zijn we klaar voor vertrek. De weerberichten zien er goed uit en uiteindelijk vertrekken we dan op donderdag 27 januari richting Cuba. We hebben besloten niet naar het eiland Ile a Vache te gaan bij Haiti na een verhaal te hebben gehoord dat een Belgisch zeiljacht daar helemaal leeggeroofd is (of dit waar is weten we niet zeker) maar we hebben al genoeg ellende gehad en we zijn niet van plan nog meer ellende op te zoeken!
De bijbehorende foto's kunnen jullie vinden op: https://picasaweb.google.com/Photo.Bakker/BedelenOmEuroSOpBonaire#

• 10 Maart 2011 - 07:23

Thei En Monique:

Ha,zeeluitjes

Eindelijk heb ik tijd en weer de mogelijkheid om naar jullie te mailen,want door de verhuizing dus druk en geen tijd en omdat de computer er een poos uit heeft gelegen was dit niet mogelijk.Wat erg van jullie Maya Ik geloof graag dat jullie hem erg missen want hij zorgde er toch altijd wel voor dat je hem niet over het hoofd zag.Hopelijk gaat het met Emma weer voorspoedig en is hij snel weer de oude.Hoe gaat het met Yasmijn loopt ze nog niet? Het is toch niet te geloven dat zij over 2 dagen al een jaar wordt.Ze zal het wel reuze naar haar zin hebben in de zon en het water.Met jullie verder ook alles oke?Hier is het helemaal te gek.Na de verhuizing 24 Januari die trouwens vlekkeloos is verlopen en een hele dag en nacht uitpakken (want jullie kennen me Ik ben dus niet naar bed geweest) zaten we de dag erna in de kamer en zeiden tegen elkaar - Dit is het helemaal echt ons ding - Nu na een maand is dat nog steeds zo we hebben heel leuke buren,het is hier erg rustig geen verkeer als je buiten kijkt zie je alleen bootjes met s'avonds een geweldige zonsondergang en natuurlijk als we willen zitten we zo in de stad.Elke dag als ik na mijn werk naar huis rij is het net of ik vakantie heb en bovendien is in huis alles spik en span want Thei slooft zich helemaal uit.Hij vindt het leuk om te doen.Gaaf toch?De carnaval zit er weer op en ook hier hebben lekker van kunnen genieten maar het was ook geweldig weer.We hebben het wel niet meegevierd want ik moest alle dagen werken.
    Ik had jullie nog gebeld op de verjaardag van Esther maar ik weet niet of jullie dit nog ontvangen hebben,ik had de voicemale ingesproken.Als jullie weer in het land zijn moeten jullie snel komen want we kunnen aan onze eethoek heerlijk eten!!!We zijn heel benieuwd naar jullie reactie.We willen jullie een geweldige verjaardag voor Yasmijn toewensen en geef haar maar een enorm dikke knuffel van ons tweeen ook voor jullie trouwens,geniet er met volle teugen van en we zijn beniewd naar de foto's.
    HEEL VEEL GROETJES THEI EN MONIQUE.xxxxx

• 10 Maart 2011 - 17:43

FRANS EN BEP:

HALLO ESTHER EN WIRO

WIJ ZIJN BLIJ WEER EEN TEKEN VAN JULLIE TE HEBBEN ONTVANGEN EN DAT NU GELUKKIG ALLES WEER VOORSPOEDIG VERLOOPT,WIJ WENSEN JULLIE VERDER EEN FANTASTISCHE REIS EN EEN DIKKE KNUFFEL VOOR YASMIJN EN EMMA EN OOK NATUURLIJK VOOR PAPPA EN MAMMA!!!!!

LIEFS FRANS EN BEP

• 12 Maart 2011 - 07:21

Saar:

Twee violen
    en een trommel
    en een fluit
    Yasmijn is jarig
    en de vlaggen hangen uit!!!!!!!!!

• 12 Maart 2011 - 19:57

Ben En Louise :

Hallo Wiro en Esther, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Yasmijn, alweer 1 jaar en ze is zo leuk. De foto's van jullie drie zijn ontzettend mooi. Een leuke dag en heel veel liefs.