Bonaire en Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Bonaire en Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Bonaire en Curacao

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

18 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Volgens mij heeft niet iedereen begrepen dat we op het moment gewoon THUIS ZIJN en zelf ook aan het genieten zijn van het winterse weer. We lopen een beetje achter met de foto’s en de verhalen en die ben ik nu bij aan het bijwerken. De Zwerver is wel nog op Curaçao. Hieronder de reisverslagen en foto’s van Bonaire en Curaçao waar we nu dus NIET meer zijn!!!
Na de eilanden van Venezuela wacht ons als het ware een beetje “thuiskomen” op Bonaire. Onderweg op zee maken we al kennis met de Antilaanse kustwacht die een paar keer heel laag over komt scheren met een vliegtuigje op zoek naar smokkelaars.
Bij de aanloop van Bonaire zien we de slavenhutjes al snel die zich op de zuidoostpunt bevinden van het eiland. Als we dan de zuidoostelijke hoek omgaan zien we als we langs de zoutbergen komen al snel Kralendijk liggen. Er liggen verschillende zeiljachten aan een mooring. Ankeren is hier uit den boze in verband met het koraal. We zijn verplicht een mooring op te pikken. We volgen het advies van onze vaarwijzer op en gaan zo ver mogelijk van Karel’s Bar afliggen. Daar kan het namelijk nogal lawaaierig zijn tot in de late uurtjes. Als we dat op willen zoeken kunnen we er altijd zelf heen gaan.
Het is een heel verschil met de andere eilanden. Op Bonaire kunnen we weer inkopen doen, en ook nog Nederlandse producten! (de eerste dag eten we boerenkoolstamppot met rookworst). Op de eilanden van Venezuela was het gewoonweg onmogelijk geld uit te geven. Er was helemaal niets op de eilanden, alleen een paar vissertjes die af en toe langskwamen om een lobster te ruilen voor een koud blikje cola of voor een bootonderdeel. Ook niet slecht trouwens!!
We staan versteld van het heldere water waar we in liggen. We kijken vanaf de boot zo naar de bodem en we liggen toch wel in zo’n 10 meter water. Meteen achter De Zwerver loopt het in één keer af naar wel 40-50 meter diepte. Dagelijks snorkelen we meerdere malen rond de boot en genieten we van het onderwaterleven. Op een dag komt er een enorme adelaarsrog voorbij. Indrukwekkend om hem langs te zien komen. Net een vliegtuig hoe hij zich door het water beweegt. Gelukkig blijft hij dicht bij de zeebodem. Helaas hebben we op dat moment de onderwatercamera niet bij de hand waardoor we hem niet vast kunnen leggen op foto. Wiro gaat bijna dagelijks duiken, helaas is dat voor mij niet weggelegd momenteel. Maar ik ben ook al zeer tevreden over het snorkelen!! Met het snorkelen doe ik ook inspiratie op voor de inrichting van de babykamer. Het gaat een onderwater kamer worden! Na twee en een halve weke Bonaire besluiten we verder te gaan naar onze voorlopige eindbestemming, Curaçao. Daar zal De Zwerver op de kant getrokken worden en vandaar zullen we naar huis vliegen. Op Bonaire hebben we het grootzeil en de kotter al afgehaald omdat we op weg naar Curaçao alleen de kluiver nodig zullen gaan hebben met de bakstagwind die we zullen gaan hebben. Voordat we dan door de Pondjesbrug bij Willemstad gaan ankeren we nog één nacht in Fuikbaai om de kluiver daar eraf te halen. Helaas komen net op het moment dat wij in Fuikbaai liggen verschillende regenbuien over welke gepaard gaan met flink wat wind. Niet zo prettig om een zeil eraf te halen. OP een gegeven moment gaat de wind even liggen en wagen we het erop. Net in de windstilte krijgen we het voor elkaar de kluiver naar beneden te krijgen en op te vouwen. Nu zijn we klaar om richting Curaçao Marine te gaan. We blijven die nacht wel in Fuikbaai liggen zodat we de volgende dag ineens door kunnen varen naar Curaçao Marine. Die avond krijgen we bezoek aan boord. De douane komt aan boord voor routine controle. Onze boot wordt vanbinnen onderzocht en wij worden ondervraagd. We hebben ons nog niet ingeklaard en hebben geen ankervergunning maar gelukkig is dit geen probleem als we zeggen dat we dit morgen meteen gaan regelen. De volgende morgen vertrekken we in allervroegte richting Willemstad. Al snel zien we de gekleurde huisjes waar Willemstad zo bekend om staat. De pondjesbrug wordt speciaal voor ons geopend en vol trots varen we het Schottegat binnen.
Als we aankomen in de haven blijven we nog even in het water liggen waar we nog de laatste werkzaamheden kunnen verrichten, zoals de was doen en de kapotte accu eruit halen etc. Als dit allemaal gebeurd is gaan we de kant op. Met een tractor en een soort dieplader worden we uit het water getrokken en De Zwerver krijgt een mooie plek op het droge. Wiro gaat meteen aan de slag met de aansluiting van de schroefas vanaf de wierpot. Als hij aan de kraan draait breekt hij zo af. Galvanische corrosie…….als ons dat onderweg in het water was gebeurd waren we nog niet jarig, dan kon de boot zo vollopen met water. De goden zijn ons gelukkig goedgezind! Verder houdt Wiro zich bezig met de motoren te conserveren en al het andere technische gebeuren. Ik houd me bezig met de boot poetsen met half water, half azijn om schimmelvorming te voorkomen. Ook doe ik al het linnengoed in zakken, hopende dat dit helpt tegen motten en schimmelvorming. Ook alle gordijnen worden eraf gehaald. Al met al hebben we een hoop werk te doen gehad voor vertrek. Voor mij was het niet altijd even makkelijk in verband met de warmte. Ik heb flink wat gezweet. Als we dan klaar zijn met al onze werkzaamheden zijn we een week eerder dan we verwacht hadden. We boeken onze vlucht om en zorgen ervoor dat we een week eerder terug kunnen komen. Ook de hondjes komen weer mee. Bepakt en bezakt landen we dan 13 december op Schiphol. We zijn blij dat we al onze dierbare vrienden en familie weer kunnen ontmoeten! En ik ben blij dat we uit de warmte zijn!!!!!!

• 18 Februari 2010 - 19:02

Mignon:

Hoi esther, wiro en ????

Wat een mooie foto's bij het verhaal. Nadat je gisteren de verwarmende foto's had gestuurd werd het in Nederland ook mooi weer, althans vandaag.
    Jullie en jullie kleintje boft maar met zo'n wereldreizigers als ouders.

Gr. Mignon

• 19 Februari 2010 - 15:17

Karin Cuijpers:

Hallo Wiro en Esther,

Geweldige foto's.
    Vooral de mooi gekleurde foto's onderwater!
    Lijkt veel op jullie babykamer, dus dat is goed gelukt. Nu maar wachten op de komst van jullie wondertje...

Groetjes van ons allemaal

• 21 Februari 2010 - 21:05

Carla:

Hoihoi,

Beetje laat, bijna 2 maanden, maar.......welkom thuis hahahahaaa. Gaat het goed met je??

Groetjes, Carla