Begin van de grote oceaan oversteek - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Begin van de grote oceaan oversteek - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Begin van de grote oceaan oversteek

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

21 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ondertussen is Wiro samen met Ben (degene die ons in het begin zeilles heeft gegeven) onderweg vanuit Charleston naar Europa.
Wiro stuurt af en toe een update over hoe het gaat en bij deze zet ik de eerste update op de site.

hallo allemaal.
Hier dan een eerste verslag vanuit de Zwerver voor de Atlantische oversteek
Ben onze zeilleraar die ons les heeft gegeven toen wij de boot kochten bood aan na een telefoontje om mee te gaan op de oversteek. Dit is een van zijn dromen, een Atlantic crossing, en hij had binnen twee uur de beslissing genomen om mee te gaan, ikzelf ben eerst via Chicago voor BRB nog een tussen stop gemaakt en toen doorgevlogen naar Charleston.
Het onderwaterschip schoon laten maken voor 140 dollar, daar ga ik zelf niet voor het vieze water van de rivier in.
Ben arriveerde vorige week zondag (12 juni) en samen zijn we de hele boot nog nagelopen. alles was in orde. Woensdag was rust dag en hebben we lekker nog wat door de stad gekuierd en donderdag was het dan zover,
Na de noodzakelijke voorbereidingen zowel op technisch als op de inwendige mens zijn wij op donderdag 16 juni vertrokken.
De nacht voor vertrek heeft het nog flink geonweerd, een Noor in de haven vertelde Ben dat er 50 knopen wind overheen was gekomen, uiteraard met de nodige regen. Dat was (ook hier) voor het land wel nodig want het had hier maanden niet meer geregend. De Zwerver heeft ook al de nodige maanden geen water meer gezien en dat merkten wij ook binnen. Het houten dakje van de kajuit vertoonde de nodige barsten waardoor het binnen niet helemaal droog bleef. Met name de kajuit achter waar Ben zijn intrek had gedaan gutste het naar binnen. Bens kussens waren drijfnat en ook het matras. Een spoelbak van de keuken bood uitkomst. Ben moest dan maar op de bank slapen.
Het resultaat was dat wij de dag erna onderweg op volle zee het dak hebben gerepareerd. fotos volgen.
Wil toch nog even terug komen op de levensmiddelen die wij gekocht hebben. In de supermarkt vroeg men zich af waarom wij er alweer waren. De slager bood aan om het vlees al in te vriezen, dat scheelde voor onze eigen capaciteit van de diepvries. Verder zitten wij minimaal drie weken op zee dus er moet voldoende worden ingeslagen want stel dat er wat gebeurd en het wordt door omstandigheden langer dan moet dat ook kunnen.
De wind is bij vertrek matig 6 - 9 kn maar wel uit het zuiden, we bomen uit en gaan voor de wind varen resultaat is dat de golfstroom voor de kust niet echt snel in zicht komt. Als de wind iets aanwakkert en iets naar het westen draait besluiten we een meer oostelijke koers te gaan zeilen om zo sneller de golfstroom op te zoeken. De boot loopt lekker tussen 7 en 8 kn dus dat gaat lekker.
Als ik lig te rusten tegen de avond heeft Ben een flinke knaap aan de hengel, maar helaas we gaan te snel en de onderlijn wordt eraf gebeten. Een knaap moet het zijn geweest. Morgen gaan we met echt aas vissen. Ondertussen is het volle maan en hebben we een mooie nacht met een 12kn wind dus lekker zeilweer en de boot snijd er lekker doorheen.

Onderstaand het bericht van vandaag:
Hebben net een flinke bui gehad gelukkig zien aankomen en de tent dicht gedaan. Dakje is dicht op een klein beetje bij het raampje voor in de pilothouse na. Dus als het droog is dat nog eens controleren. Rest is nu droog. Hebben af en toe 30 kn dus alles nu gereefd en doen toch nog ca. 8 kn. hebben na 72 uur 515 mijl erop. Eerste dag het langzaamste, toen slechts 160 mijl.
2e 170 mijl wn 3e 185 mijl. duss nu wil het wel. Maar over 2 dagen laag waar we dan midden in komen. Kunnen we zwemmen en ga dan brood bakken.
Ondertussen zijn we een paar uur verder en heeft Ben een mahi mahi gevangen die we dan maar tussen de middag hebben opgegeten, 1,5 kg vlees bleef er over, de helft ligt in de vriezer,
ondertussen is het 19.00 UTC en hebben we net een flink onweer achter de rug met windvlagen van 40 kn en heeel veeeeeel regen. hadden alles al weg gedaan en alles goed doorstaan. Motor nu even want de wind komt uit de andere richting en even aankijken wat er gaat gebeuren.

Dit waren de berichten tot nu. Als iemand hen een bericht wil sturen dan kan dat altijd en ik kan uit ervaring zeggen dat het heeeeeeel leuk is om een bericht te ontvangen als je zo op zee zit. Alleen teksten, geen bijlagen en foto's etc.
ph3638@sailmail.com

• 21 Juni 2011 - 14:21

De Valk Hindeloopen:

Beste Wiro en Ben,
    vanuit Hindeloopen willen wij jullie een goede reis wensen over de grote plas!
    Wij probeerden jullie al te traceren middels AIS maar dat lukte niet.Je mag best wat bevroren MAHI MAHI in de vriezer laten liggen die ruimen wij wel op......Groet
    Team de Valk!

• 21 Juni 2011 - 14:53

Erik:

Wat een top verhaal, Wiro.

Zou toch echt helemaal fantastisch zijn wanneer er een moment komt, dat ik dat ook zou kunnen doen.

viel spass en hou me op de hoogte

gr Erik

• 21 Juni 2011 - 18:57

Paul:

Wiro
    Een kleine speldenknop op de grote oceaan. Heel veel sterkte op mogelijk een van je laaste oceaanoversteek.Ook voor Ben.
    Misschien tot onze samenoversteek met Ester met het veer Broekhuizen arcen!
    Let op je zelf!!!
    groetjes Paul enThea

• 22 Juni 2011 - 08:13

Bianca Kikken:

Lieve Wiero
    wat een onderneming drie weken op zee ik wens je een heel goede reis en kom gezond weer thuis zodat we snel weer eens een lekker flesje wijn kunnen open trekken.een heeeeeel goede vaart en dat de weer goden jullie goed gezind mogen zijn.Veel lieve groeten Bianca en Manuel

• 22 Juni 2011 - 19:06

BART COENEN:

fijne vaart en een behouden thuis komst daag

• 23 Juni 2011 - 07:35

Marjan:

Hoi Wiro, hartstikke leuk om je te kunnen volgen via G Eearth, E n? heb je lekker vers brood gebakken, en nog een visje gevangen? aan jijgaatlekkernietmee had je wat betreft het visvangen niet veel gehad hoor, goeie reis verder, groetjes Marjan

• 23 Juni 2011 - 13:46

Sonja Vd Snow Goose:

Via Martin en Siska jullie site nog maar onlangs leren kennen. Alle (ja, je leest goed: alle) reisverhalen verslonden in een paar uur tijd en genoten!!!!! Wijzelf zijn volop bezig met de voorbereidingen om volgend jaar mei te vertrekken. Wenste dat we al 2012 waren maar....nog zoveel te doen...Het ga jullie verder goed op de terugweg. We speuren dagelijks naar jullie up-dates en proberen ons dan voor te stellen hoe het eraan toegaat op de boot op dit ogenblik midden op de oceaan. We hopen dat de weergoden jullie gezind zijn en blijven.
    Meer over ons weten? Zie www.snow-goose.be
    Het ga jullie goed verder.
    Greets, sonja