Atlantische overtocht (Deel I) - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Atlantische overtocht (Deel I) - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Atlantische overtocht (Deel I)

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

10 Februari 2009 | Kaap Verdië, Praia

13 graden 52.331 N 25 graden 58.283 W

Op zondag 8 februari is het dan zover. Met behulp van een aantal bevriende medezeilers worden de trossen losgegooid in Mindelo om dan eindelijk aan de Atlantische overtocht te beginnen. Weer zijn onze plannen gewijzigd wat betreft de plaats van bestemming. We gaan toch naar Brazilie en nu definiteif.
We hebben uitgerekend dat Fernando de Noronja (een eiland 200 mijl voor het Braziliaanse vasteland) ongeveer 9 tot 10 dagen zeilen is. Misschien kiezen we er onderweg voor om meteen door te zeilen naar Salvador da Bahia.
De weerberichten zien er voor de eerste dagen gunstig uit. Alhoewel na zo'n drie dagen de wind weg zal gaan vallen. Dat zal dan voor Emma een mooie gelegenheid zijn om even haar behoeften te doen.
De eerste dag zeilen we met een windkrachtje 5 tot 6 weg. Het weer is aangenaam en de zeegang is goed te hebben.
Oh ja voor ik het vergeet te zeggen. De crew van De Zwerver is inmiddels uitgebreid. We hebben in Belgie nog een Jack Russell puppie aangeschaft. We hebben haar de naam Maya gegeven. En nu maar hopen dat Maya goed gaat waken en dat ze Emma het juiste voorbeeld geeft van hoe de behoeftes gedaan kunnen worden aan boord.
Tot op heden is het alleen Maya die haar poepje en haar plasje doet. Emma trekt zich er niets van aan helaas.
Als de avond invalt zetten we de radar aan met een circel om de boot van 12 mijl. Het alarm wordt ingeschakeld zodat als iets zich binnen deze 12 mijl zich begeeft wij gewaarschuwd worden. Het enige wat we nu nog moeten doen is de koers en de wind in de gaten houden. We kunnen daarom ook rustig een oogje dicht doen. De eerste nacht is rustig. De wind is constant en voldoende om de de wind in de zeilen te houden. We maken een snelheid tussen de 6 en 7 knopen.
De nacht is helder, er staat een prachtige volle maan. De maan zal straks een fijn hulpmiddel zijn om de squells (buien met veel wind) straks op tijd te lokaliseren als we de evenaar gaan naderen.
Vandaag hebben we weer een heerlijk zeildagje, volop zon en voldoende wind om vooruit te komen. We voelen dat het steeds warmer aan het worden is. Op het moment dat ik dit schrijf hebben we ca 200 mijl afgelegd van de 1300 mijl naar Fernando de Noronja.
Eigenlijk niet veel spannends te melden tot nu toe en hopelijk kunnen we dit zo houden.

Als iemand een reactie wil geven op dit bericht of ons gewoon even iets wil mailen kan dit het beste gedaan worden op PH3638@ sailmail.com, dit is het email adres waarop we tijdens het zeilen berichten kunnen ontvangen en verzenden. Let wel, grote bestanden als foto's etc. zijn een probleem!!

We zouden zeggen: tot de volgende update.

• 11 Februari 2009 - 07:11

Ed Delsing:

Goede vaart.
    Nu begint het echte avontuur denk ik.
    Succes in ieder geval en maak er iets mooi van.