Laatste update - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Laatste update - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Laatste update

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

26 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Beste lezers, volgende verslagen dateren van de afgelopen dagen.

23-06-2011
We hebben de 1e week erop zitten, en in totaal 1131 mijl gevaren. Stille en goede wind periodes zoals gister en vannacht, 15 20 kn en tussen de 8 en 9.5 kn speed over ground, super gewoon, wel een beetje golofstroom nog. Nu sinds paar uur de motor aan. Ik heb uitgerekend dat wij per week 50 uur kunnen motoren om niet zonder diesel te komen. gisteren na 6 dagen eens op Oostende uitgerekend en dan moeten wij nog een dikke 2900 mijl, dus zou betekenen iets meer dan drie weken. Ga ervan uit dat we voor de 13e zeker terug zijn. Vooruitzichten voor vanavond en komende dagen zijn goed 15 - 25 kn uit wnw en zw dus uitstekend om richting noorden te gaan.
Leven aan boord gaat z'n gangetje, warm eten tussen de middag en iedere dag een klusje, vandaag hebben we een grote winch helemaal geserviced. Het gaatje waar het water door weg kon was nml verstopt en zodoende kreeg je allemaal water ophopng binnen in de lier. Nou dat zat goed verstopt maar gevonden. Lier helemaal uit elkaar gehad maar zag er allemaal nog super uit.

Misschien vanmiddag nog een brood bakken, hebben ondertussen al twee wasjes gedaan dus ook de kleren en bedden zijn verschoont.

Voorin liggen met wat hardere wind en halve of schuin van voren is geen pretje want je wordt soms gelanceerd en de golven hoor je goed tegen de boeg slaan. Dus achterin slapen is een verademing. 's Middag wordt er meestal ook gerust. Gisteren nog een mahi mahi eruit geplukt, nog geen tuna, en van de kop heb ik vissoep gemaakt, ben eens benieuwd, gaan we tussen de middag eten en hopen nog op wat vis want ik heb niks uitgehaald.
Boot houd zich super en ook zenden gaat als een trein.
Weinig trafic op de route, 1 a 2 schepen op 24 uur dus dat is niet veel, maar meer dan de oversteek destijds richting Brazilie, toen hebben we slechts een visserschip gezien. Je ziet de deining mooi nu het rustig weer is, lange rustige golvenvan ca. 2 meter hoog. Bijboot hebben we achterop laten hangen en gaat zoals de hele 4 jaar uitstekend. Ik had nog een lekkage verholpen en hij houd de lucht goed binnen.

Vandaag na 10 uur motoren, wind ca. 5 kn en zijn aan het wachten op de windshift die naar het zuiden zou moeten gaan waar dan 15 kn uit zou moeten komen, begint de motor ineens te sputteren, Ben kijkt mij aan , ik als een haas de motor in stationair en naar de schakelaar voor de pomp van de dagtank, die m.i. leeg is, en jawel hoor, Ben wil al de motor uitzetten maar op het moment dat er wat diesel in de tank zit begint de motor weer goed te draaien. Dit zou betekenen dat we ca. 6 + ltr per uur hebben verbruikt op 1900 toeren wat ons een snelheid van ca. 7 kn geeft. We zitten dus nog altijd in het laag maar de vooruitzichten voor komende dagen zijn goed.

We hebben uitgerekend dat we iedere week ca. 50 uur kunnen motoren om geen brandstofgebrek te krijgen. Hoop dat mijn berekening een beetje klopt.

Vanmiddag brood gebakken en het ziet er goed uit toen het uit de oven kwam. Nu nog kijken/proeven of het ook zo smaakt. Het brood wat we in Amerika hebben gekocht is niet echt onze smaak, hebben daar al beter brood gehad. Ligt nog in de vriezer maar hoop dat eigen brood lekkerder is.

De golven bouwen zich trouwens op, af en toe een dal waar je niet overheen kunt kijken, niks spannends, gewoon een lekkere lange deining.

Onderstaand de mail van de dag erna:

24-06-2011
VANNACHT, WE WAREN NOG ALTIJD AAN HET MOTOREN EN IK HAD CONTINUE OP DE RADIO VERBINING OA MET NEDERLANDER EN BELG, HAD IK GENOEG VAN HET MOTOREN, DAT GELUID CONTINUE, DUS IK BESLOOT ONDANKS DE 5 KN WIND TOCH MAAR TE GAAN ZEILEN, DAN MAAR ALS EEN SLAK VOORUIT. BEN KOMT EVEN LATER OM DE HOEK KIJKEN WANT ZIJN MONOTONE GELUID VAN DE MOTOR DIE HEM IN SLAAP HOUDT IS WEG DUS KAN HIJ DE WACHT OVERNEMEN. LEG HEM NOG EVEN UIT HOE HIJ VERDER KAN GAAN MET MIJN TANZANIAANSE CALL SIGN EN BESLUIT DAN MAAR VOOR TE GAAN LIGGEN.

WEET NIET HOE LANG HET DUURDE MAAR WE KWAMEN SCHEVER EN SCHEVER TE LIGGEN DUS NU MAAR DWARS IN BED OM ER NIET UIT TE ROLLEN. MAAR DIT WAS ONDIENLIJK. DAN NU MAAR ACHTER LIGGEN,

HET FRONT WAT NOORDELIJK VOORBIJ KOMT HEEFT ONS TE PAKKEN. WIND KOMT NIET ONDER DE 25 KN EN WE ZIJN FLINK GEREEFD. VAREN AAN DE WIND. BEN BESLUIT DE REST VAN DE NACHT DE WACHT TE HOUDEN WANT ALS IK ROND 03.00 WIL OVERNEMEN DAN WIL HIJ LEKKER BOVEN BLIJVEN LIGGEN. IK DUIK DUS MAAR WEER DE ACHTERKAJUIT IN. AF EN TOE LIG IK IPV OP DE MATRAS TEGEN DE ZIJWAND AAN ZO SCHEEF GAAN WE. VOORDEEL IS DAT IK ME ZELF NIET OP EEN ZIJ HOEF TE DRAAIEN DAAR DIT AUTOMATISCH GEBEURD ALS ER WEER EEN FLINKE WINDVLAAG KOMT. DE GANGBOORDEN STAAN NAGENOEG CONTINUE ONDER WATER EN ALS IK OP EEN GEGEVEN MOMENT WAKKER WORD, HET BEGINT DAG TE WORDEN KAN IK IN DE KEUKEN DE VISSEN LANGS HET RAAM ZIEN ZWEMMEN. WAS NET TE LAAT VOOR HET FOTOTOESTEL LEEK NET HET AQAUARIUM IN SEA WORLD.

BEN DUKT DE KOOI IN EN IK REEF HET GROOT ZEIL NOG IETS ZODAT ER NU SLECHTS MINDER DAN 1/3 HEBBEN STAAN MET DE KOTTER. HELLINGSHOEK IS IETS TERUG GEVALLEN. BEN NOG AAN HET DENKEN OM DE KIEL OP TE HALEN. KIJKEN OF HET HELPT.
1E WAT IK DOE IS DE WEERKAARTEN S MORGENS BINNEN HALEN EN ZIE DAT EEN IETS OOSTELIJKERE KOERS MOET GAAN AANHOUDEN OMDAT WE ANDERS DADELIJK IN TEGENWIND TERECHT KOMEN EN DAAR WORDT JE NIET BLIJ VAN. KOERS IS NU ONG. PAL OOST VOOR DE KOMENDE 2 DAGEN. NET EEN BREKER TEGEN DE BOOT. DE ZEE VALT GEZIEN DE WIND MEE
O JA HAD IK AL VERTELD DAT WE GISTEREN OP HET LAATSTE NOG EEN TUNA UIT HET WATER VISTEN. REDELIJK FORMAAT, IN IEDER GEVAL GENOEG VOOR ONS 2. WAT ME WEL OPVIEL IS DAT IE KLEINE WORMPJES IN ZIJN HOOFD HAD ZITTEN. IK ZAG HET MET SCHOONMAKEN EN ER ZATER ER OOK EEN PAAR IN HET ONDERSTE GEDEELTE WAAR HET VLEES NAAR DE ONDERKANT OVERGAAT. VOND IK WEL RAAR EEN PARASIET IN EEN VIS. MAAR JA JE ZIET OP ZEE KAN DAT OOK.
ESTRHER KIJK DAT EENS NA OF JE HIER IETS OP INTERNET VAN VINDT. WAS KLEIN WITTE, NET EEN MADE.

VANDAAG MISSCHIEN MAAR IETS KANT EN KLAAR IVM HET SLECHTE WEER, WANT NIET HET WEER OM TE KOOKEN.

DAT WAS HET WEER VOOR VANDAAG.


  • 26 Juni 2011 - 07:13

    Louise:

    Leuk om te lezen hoe jullie de dagen doorkomen op dat eeuwige water, even nog en dan kunnen we gaan aftellen, zeker wat betreft het thuisfront, groeten

  • 26 Juni 2011 - 08:39

    Jose Bloem:

    Hallo Wiro,
    Volg met spanning je verhalen.
    Hoop dat alles goed blijft gaan en er geen gekke dingen gebeuren!!!
    Wij letten hier wel op Esther en Jasmijntje!
    Veel succes nog de komende weken en let goed op jullie zelf.
    Groetjes oet Panhael van Geert en Jose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther en Wiro

Een zeilreis om de wereld voor onbepaalde tijd. Onderweg willen we daar waar nodig ontwikkelingswerk gaan doen.

Actief sinds 31 Maart 2008
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 331135

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Een zeilreis rond de wereld

Landen bezocht: