Bijna bij de evenaar - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Bijna bij de evenaar - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Bijna bij de evenaar

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

16 Februari 2009 | Kaap Verdië, Praia

Het is zondagmorgen 9.00 uur, of is het 8.00 uur? Volgens mij zitten we op het punt dat de klok een uurtje terug moet. We zitten vandaag precies een week op zee. De dagen vliegen voorbij. We houden ons bezig met lezen, zenden via korte golf radio (waar ook mailtjes mee verzonden kunnen worden) slapen, koken, huishoudelijke werkzaamheidjes en kleine andere technische klusjes aan de boot, spelen met de honden. Met name Maya onze Jack Russell puppy heeft veel aandacht nodig. Die komt op het moment niets te kort. Alhoewel de tijd snel gaat zullen we straks wel blij zijn als we weer de wal op kunnen. Ik denk dat Emma daar ook blij mee zal zijn. Die gaat nu overigens wel al uit zichzelf als de nood heel hoog is het dek op om haar behoeften te doen.
We zitten zo'n 90 mijl van de evenaar af. Dit merken we wel vanaf gisterenavond. De lucht begon te betrekken en vannacht hebben we de eerste flinke tropische bui over ons heen gekregen. De Zwerver is weer helemaal zout- en stofvrij nu. Tegelijkertijd is het ook erg warm. Gisteren zag ik 33 graden celcius op de thermometer voorbij komen. En dan de vochtigheid erbij maakt het nog een graadje erger. Beiden houden we van de sauna, maar als we geen verkoeling kunnen zoeken in een dompelbadje wordt het wel even anders.
De noordoost passaat heeft ondertussen plaats gemaakt voor een oosten wind. Van voor de wind, zeilen we nu halve wind. We merken meteen dat we weer wat meer snelheid maken nu.
Alhoewel het zo warm is hebben Wiro en ik het paraat gekregen verkouden te zijn. Wiro is verkouden en ik ben SNIPverkouden. Kan me niet heugen dat ik zo vaak op een dag heb moeten niezen en mijn neus heb moeten snuiten. Ook heb ik er nog eens keelpijn bij. Maar hopen dat het snel overgaat en dat we er straks (dinsdag) op Fernando de Noronja geen last meer van hebben. Stel je voor dat we de dolfijnen ook verkouden maken als we met hen gaan zwemmen!!
Gisteren toen de zon nog volop scheen hebben we De Zwerver stil gelegd om het water in te kunnen gaan. De zee was kalm en het zeewater is zo onwaarschijnlijk helder blauw dat het uitnodigde voor een zwempartij. Wiro heeft steeds lopen roepen dat hij het water in zou gaan op de oceaan. Daar confronteer ik hem mee als hij een beetje aan het dralen is. Dat was voor hem de motivatie om het water in te springen. Erin en er ook zo snel mogelijk weer eruit. Ik heb daarentegen altijd geroepen dat ik echt het water niet inga op de oceaan. Is me te diep, de angst is niet geheel onrealistisch naar mijn idee, het idee om 5 kilometer water onder me te hebben nodigt mij niet uit tot een zwempartij. Stel je voor wat daar allemaal voor enge vissen in rond zwemmen met grote tanden. Ik ga op het zwemplatform zitten achterop en hang met mijn benen in het water. Af en toe wordt het platform ondergedompeld door een golf waardoor ook mijn onderlif in het water komt. Dit is voor mij voldoende. Het water is heerlijk, gewoon warm!
Vanavond rond 21.00 uur zullen we de fles champagne kunnen gaan ontkurken en een proost uitbrengen dat we op de evenaar zijn. Ook Neptunus zullen we dan gunstig stemmen met een slokje champagne. Dat wordt voor ons overigens weer de eerste keer na een week dat we weer een glaasje alcohol nuttigen. Een record!!!

Heel veel groetjes van een wel heel erg klamme Wiro en Esther

  • 16 Februari 2009 - 10:11

    Esther En Wiro Bakker En Laplooi:

    Hi Wiro en Esther,

    Ik lees dat jullie het zeer goed naar jullie zin hebben daar midden op de atlantische oceaan.
    Geniet er maar lekker van.
    Wij zullen vanavond ook een flesje wijn pakken, en op jullie proosten als jullie de evenaar passeren, dan kunnen wij tenminste ook nog een beetje mee genieten van jullie prachtige avontuur.

    Groetjes, en tot ziens

    Karin, Marcel, Rune en Zara

  • 16 Februari 2009 - 12:05

    Félice:

    Wat een verhaal alweer!! Heerlijk om die avonturen te lezen hoe 't jullie afgaat daar midden op de Atlantic Ocean!! Ben blij dat jullie overgestoken zijn zonder kleerscheuren... Vooral na al die verhalen en zorgen om jullie vriend Ed.

    Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal met Esther & Wiro avonturen!! Jullie kunnen er onderhand wel een boek van vol schrijven!

    Geniet maar met volle teugen!

    Tot snel, liefs Félice

  • 16 Februari 2009 - 12:54

    Tim:

    Goed om te horen dat het jullie daar bevalt en dat de honden zich ook amuseren. Kan me wel voorstellen dat Emma in het begin wel even moest wennen. De verhalen zijn erg leuk om te lezen en zo te zien hoe de reis zich voort zet, dus ik kijk al uit naar het volgende verhaal! En nu maar hopen dat jullie op tijd aan de overkant zijn om daar carnaval te kunnen vieren!

    Tot snel,

    Groetjes

    Tim

  • 16 Februari 2009 - 15:15

    Ray & Vicky:

    jullie kunnen de uren nu aftellen... Wij zullen vanavond op jullie met een glaasje wijn (en Ray natuurlijk een Grolsch) proosten! Dus ondanks de kilometers/mijlen uit mekaar zijn jullie in principe niet alleen :).
    Verder wensen wij jullie ook veilige laatste mijlen naar vastland!
    Groetjes en tot mails,
    Ray & Vicky

  • 16 Februari 2009 - 15:33

    Paul:

    Wij lopen zo langzamerhand tegen de carnaval aan en zullen hier zeker op jullie proosten. Met jullie temperatuur is een "biertje ook niet gek. Zwervers! "Zet 'm op"
    Groetjes uit Broekhuizenvorst ,ALAAF!!

  • 16 Februari 2009 - 17:16

    Judith En John:

    Hoi Essie en vent,

    Ondanks het feit dat wij ook van die globetrotters zijn maken jullie veel meer mee dan dat wij dat doen (werk werk en nog eens werk).

    jaja wij zij erg jaloers!

    Mochten jullie binnen nu en 2 jaar nog in Nederland arriveren neem dan eens contact met ons op. Het lijkt ''metname judith'' ons leuk om jullie een keer uit te nodigen in ons ne stulpje in Renesse.

    Nou we horen het wel

    Voor de rest nou een hele plezierige reis en dank voor al je leuke verhalen.

    Groet John en Judith

  • 16 Februari 2009 - 18:55

    Gemma En Han:

    Heel relaxed lijkt het. Ook wij zullen samen met jullie proosten!! Geniet en laat ons genieten.
    Groetjes.

  • 16 Februari 2009 - 21:14

    Carla:

    Hoihoi,

    Wat apart om de evenaar te doorkruisen, jullie maken het toch maar mooi allemaal mee.

    Jullie zitten wel veilig met die verkoudheid, daar veroorzaken jullie in elk geval geen epidemie hahahaa!

    Zwemmen deed ik ook niet geloof ik, zwemmen daar geen haaien of andere engerds?! Brrr, akelig idee, blijf maar mooi achter op dat platform zitten!

    Groetjes, Carla

  • 17 Februari 2009 - 21:08

    Hans:

    Hoi Esther en Wiro, daar midden op de oceaan! Lekker warm, zo lezen we; ook het water, maar wel diep dus. Knap van Wiro dat hij er toch in durfde ! Jullie zijn al zo'n beetje over de helft nu? We duimen voor een behouden tweede helft! Groetjes uit Roermond. XX Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther en Wiro

Een zeilreis om de wereld voor onbepaalde tijd. Onderweg willen we daar waar nodig ontwikkelingswerk gaan doen.

Actief sinds 31 Maart 2008
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 331235

Voorgaande reizen:

24 Mei 2007 - 30 November -0001

Een zeilreis rond de wereld

Landen bezocht: