Atlantische overtocht (Deel II) - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Atlantische overtocht (Deel II) - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Atlantische overtocht (Deel II)

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

11 Februari 2009 | Kaap Verdië, Praia

10 graden 29.525'N 26 graden 58.202'W

Ondertussen zijn we zo'n 415 mijl opgeschoten. Niet de snelheid die we verwacht hadden maar we zijn er erg tevreden over. De wind schommelt tussen de 10 en 15 knopen en de zee is nog steeds kalm.
Nadat ik het vorige bericht verzonden had diende meteen het eerste probleem zich aan. Wiro was even naar voren gelopen om even te kijken hoe alles er nog uitzag en merke op dat de splitpen die de verstaging van de genua op zijn plaats houdt eruit was. Deze verstaging zorgt dat de mast niet achterover kan vallen. Tegelijkertijd zit hier ook de genua rolfok aan vast. Door het klapperen van de genua door te weinig wind en de zeegang rolt de boot oncomfortabel. We worden van hot naar haar geslingerd, en het zeil ook. De borgpen is heen en weer gaan schuiven en heeft zodoende de plitpen gebroken. Na een tweetal uren geploeterd te hebben met de borgpen is deze toch weer fatsoenlijk terug gekomen op zijn plaats en hebben we samen ervoor kunnen zorgen dat er een nieuwe splitpen ingeduwd kon worden. Wiro heeft nog een ring gemaakt om er omheen te doen om alles op zijn plaats te houden. We voelen ons hier wel comfortabel bij.

We merken dat het ondertussen steeds warmer aan het worden is hoe meer we richting evenaar komen. Ook zie ik dit aan het fruit wat met de dag rijper en bruiner begint te worden. Het wordt tijd dat dit op geraakt, dus dat is dagelijks een heerlijke fruitsalade als ontbijt.
Vis hebben we nog niet gevangen dus we zijn mometeel bezig de vrieskist te plunderen.
Emma heeft onderussen al een keer geplast op het dek maar poepen is er nog niet bij. Misschien is het verstandig haar binnenkort te gaan laxeren voordat ze echt obstipatie krijgt.
Micky gedraagt zich als het tegen de morgen komt ook een beetje vreemd. Die begint heel agressief te miauwen. Hopelijk hebben we dadelijk geen wilde kat aan boord.

Langzamerhand beginnen we te wennen aan het ritme. Het is nog 650 mijl naar de evenaar. De fles champagne zullen we maar alvast koel weg gaan zetten.

We hopen met de carnaval in Salvador te zijn. We lezen dat dit dé plaats is om carnaval te vieren.

Het was leuk om zoveel berichten van iedereen te mogen ontvangen. Zo ver weg van de bewoonde wereld is er niets leukers om iets van het thuisfront te horen.

Heel veel groetjes Wiro en Esther

• 11 Februari 2009 - 21:57

Paul:

Ha die Esther en Wiro
    Net terug van de vergadering FUNPOP,
    Goede vaart en ik breng wel een nieuwe splitpen!!
    Groetjes van Paul

• 12 Februari 2009 - 07:12

Palmyra:

Hi,
    Salvador wilde Paul en ik ook naar toe, hebben we helaas niet gered. Schijnt erg toeristisch te zijn, maar wel hele mooie oude stad. Veel plezier en geniet van de champagne op de evenaar.
    Gr. Palmyra & Paul

• 12 Februari 2009 - 08:32

Marjan:

Heyhey, super leuk om op deze manier jullie te kunnen volgen, we denken veel aan jullie, gisteren nog, aan dat stel dat we op de rivier ontmoeten die niet precies wisten hoe het moest met die spinaker, ea. dingen,maar zich ook niet schaamden om dingen te vragen, die nog maar zo kort zeilden, maar die nu alweer zoveel mijlen ervaring erop hebben zitten en nu midden op die grote Oceaan zitten, ik stuur ook de mailtjes door aan mijn ouders die nu ook jullie reis volgen. Esther en Wiro doe voorzichtig
    "Kind winds en fair seas"
    Dikke kus van Marjan

• 12 Februari 2009 - 08:54

Ed Delsing:

ik vind dat julie toch goed opschieten.
    Zoals bekend niog even door de meestal windstille gedeeltes ( Doll Drums geloof ik) en dan komt de vaart er wel wwer in.
    Ik zou Wiro even laten terug miauwen tegen Micky.
    Hij kan ook wel aardig vervaarlijk overkomen.
    Onorthodoxe methodes werken vaak goed en de hond herkent dan misschien iets overwachts of een soortgenoot op dezelfde golflengte,
    Je weet maar nooit.

Goede vaart!!!
    Ed

• 12 Februari 2009 - 15:40

Nancy:

stop stop stop stop met alle die leuke verhalen, ik kan er niet meer tegen. We zitten hier met omnia, intranet en bergen dossiers, het is niet te doen. Ik doe maar iedere keer of ik Maya heet en dan lijkt het net alsof ik op weg ben naar Brazilie! Yoehoe, Salvador, here I come!