Overboord - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu Overboord - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Esther en Wiro Bakker en Laplooi - WaarBenJij.nu

Overboord

Door: Wiro

Blijf op de hoogte en volg Esther en Wiro

02 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

De vuilnis stapelt zich op. Wij hebben vanaf het begin alle natuurlijke producten direct overboord gegooid maar als je ziet hoeveel plastic er per dag
verzameld wordt dan sta je pas stil bij de gigantische plastic bergen in de stille oceaan die daar rondzweven. Gelukkig hangt de bijboot in de davits en kunnen we de vuilniszakken daarin deponeren.

Vandaag was een rustige dag, spinaker voor het eerst sinds de reis opgezet maar na ca 3 uur weer naar beneden ivm regen die eraan zat te komen en uiteindelijk niet kwam. Wind zakt nu helemaal weg, is ondertussen 18.00 h geweest kan doordat het avond wordt. Even aankijken en anders zetten we de motor aan. Begint al aardig op te schieten en als we het gemiddelde van 6.7 kn halen dan zijn we of 10 of 11 juli in Oostende, dus ruim op tijd om mijn verjaardag op het vasteland te vieren. Nog ca. 1400 mijl tot Oostende en aftellen begint nu langzaam vormen aan te nemen. Er staat een behoorlijke deining schat ca 3 meter hoog los van de kleine golfjes die er omheen bewegen. Als je dan de wind wat dwars hebt met weinig wind in de zeilen wil de boot nog wel eens flink rollen.
Helaas geen vis meer gevangen maar misschien gebeurt er nog wat. Vanmiddag hadden we een grote aan de haak maar toen ik begon in te rollen was ie ineens los, jammer aan de hengel te voelen eeen flinke knaap.
Vandaag verder rustig aan gedaan, wat lezen, spinaker op zetten is toch ook weer ca. 30 - 45 minuten. De wacht lopen we 's nachts om de beurt, meestal rusten we ca. 3 - 4 uur en lossen elkaar dan af. Afgelopen nacht geen andere schepen gezien en de verbinding met de Amerikanen op het andere jacht gaat niet meer, zij hadden een probleem met hun zender of liever gezegd met de aansluiting aan de aarde of antenne. Vanavond nog eens proberen maar ze zullen nu toch al een heel eind bij de Azoren zitten. Onze positie is nu 44gr 42 Nrd en 31 gr 25 west voor diegenen die dit in Google willen opzoeken.